Pelle

    Hejsan. Jag har ett litet dilemma med min komvux som påstår att dem inte kan erbjuda mig 4 kurser , 2 stycken samtidigt och 2 stycken som jag hade tänkte ska börja 3 veckor efter dem andra 2. Min fråga är kan dem neka mig att läsa kurserna? I sådana fall vilka lagar eller regler följer dem , för att jag har tidigare kunnat registrera 3 eller 4 kurser samtidigt som kanske börjat 2 veckor efter varandra. Snälla jag behöver hjälp då jag verkligen behöver studera in 4 nya kurser för att få min examen annars hinner jag inte till antagning.se s deadline! Hjälp!

    Jag förstår att det kan låta som för mycket eller orealistiskt men absolut inte omöjligt och jag har klarat av det tidigare varför inte nu? Det är väl upp till mig som individ om jag anser mig själv klara av att studera på en 200 procents takt eller för den delen 300? kan väl inte rent logiskt eller rationellt finnas en lag eller regel som skall förhindra detta? Går ju emot elevens bästa och planering utifrån mina mål och vad som är bäst för mig?

    Har jag rättigheter här? vem eller vilka kan jag vända mig till? Oerhört tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Pelle,

    heltidsstudier på gymnasienivå = 20 poäng per vecka. Man läser på heltid 100-poängskurs på fem veckor. Om man läser 4st 100-poängskurser på heltid tar det 20 veckor.
    Vill du hinna komplettera ansökan till högskolestudier till höstterminen 2022 måste du ha ditt examensbevis ”i handen” senasts den 21 juni 2022. Det tar komvux några veckor att sätta ihop och utfärda ditt examensbevis och du måste därför ha alla betygen satta senast mot slutet av maj, men även då blir det tajt om tid; bättre att ha datum för kursslut i mitten av maj. Nu är det mitten av april. Hur många poäng som fattas till 2400p?

    ang.rättigheterna så är det endast grundskolan som är obligatorisk och med det också garanteras få plats inom. Alla studier på högre nivå ges i mån av möjlighet. Du får ringa Skolverket- 08-52733200

    • :

      Det är alltså 450 poäng som saknas , 2 kurser har jag fått börja på samtidigt , allt jag ber om är att få börja på 2 , 2 och en halv eller 3 kurser samtidigt cirka 2 veckor efter dem andra två börjat. Jag planerar att verkligen intensiv plugga då detta är det ända som står mellan mig och mitt mål just nu! Som jag har förstått det så kan denna komvux iallafall utfärda examensbevis ganska snabbt så det är inte bekymret. Bekymmret är att jag inte tillåts studera 4 kurser samtidigt, vilket återigen inte låter logiskt såvida det inte finns formella eller lagliga regleringar , hinder för detta?

    • : Vad menar du i mån av möjlighet? alla har väl rätt till komvux? särskild om de kan erbjuda kurserna väl?
    • Anna :

      Varje studieplats kostar pengar. Komvux har begränsad budget. Pengarna ska räcka till andra studerandes studieplatser också, är tanken. Om någon får läsa på 400% som du önskar, så blir tre andra personer utan studieplatserna. Det är gratis för de studerande att få undervisning; det är inte gratis att ge undervisning. Lärarlöner, administration kring studier mm kostar pengar. "I mån av möjlighet" menas att i fall allt klffar, alltså bl.a budgeten räcker till. Hur som helst så bestämmer vi här på FRåGA SYV inte om du eller någon annan får plats på en kurs. Alla har rätt att söka till komvux men det är inte så att de som söker på högre nivå än grundskolenivå ska få plats. Komvux kan gång på gång - hur många ggr som helst svara PLATSBRIST på din ansökan om gymnasiestudier. Prioriteringsordningen är sedan 1 juli 2021 "de som har störst behov ska ha företräde till studieplatserna på komvux". Men vad som är "de med störst behov" kan man tolka olika. Och det är inte du eller vi på FRåGA SYV som har tolkningsföreträde, utan komvux i din kommun. Sedan finns också "rimlighetsprincipen" att ta hänsyn till. Heltidsstudier innebär studieinsats på 40 timmar/vecka. Vill man läsa 400%, så ska man lägga 160 timmar per vecka på sina studier. Det finns 24x7 = 164 timmar på en kalendervecka. Då ska den studerande i så fall göra annat, bl.a sova 4 timmar under en vecka och läsa de resterande 160 timmarna. Det är inte rimligt. Skulle man klara det så är man antingen ett geni eller så har man redan de kunskaperna som kurserna avser att ge, och om man redan har kunskaperna så ska man inte studera/läsa utan göra prövningar för att påvisa att man redan har kunskaperna. Det är så jag kan förklara kring det - om du är intresserad av att veta hur "tanken" (resonemanget) brukar "låta". Du vinner ingenting på att försöka övertala oss på FRåGA SYV om att du behöver läsa så mycket (snabbt) och att du tycker du har rätt till det. Vi bestämmer, som sagt, inte om du får plats på kurserna eller inte. Ingen kan förbjuda dig göra ansökan till komvux. Du får söka alla kurser du vill läsa, när som helst. Men att få besked ANTAGEN hör inte till dina rättigheter. Jag är inte jurist men har kollegor som har i ganska många år arbetat på komvux + att jag har pratat med de sakkunniga på skolverket och samtliga säger att så länge studier på högre nivå än grundskola är icke-obligatoriska, så kommer inte alla få läsa på gymnasial nivå och det är de som erbjuder utbildningar som gör prioritering: vem som får studieplats och när den studieplats erbjuds, alltså om din ansökan beviljas och du blir Antagen eller om du får ett annat svar som t.ex OBEHÖRIG eller PLATSBRIST. Du skriver också om att din komvux kan utfärda exmensbevis ganska snabbt. Det kan hända att de ibland kanske kan göra det men det är också i mångt beroende av att ingen är sjukskriven den dagen som detta sker. Det är flera olika personer som är i stor grad involverade i utfärdandet av examensbeviset: utbildningsadministratör, SYV och rektor. Utan rektors underskrift blir examensbevis ej giltigt. Skulle rektor vara borta (t.ex sjuk) i några dagar, så måste påskrift av examensbevisen vänta. Innan rektor skriver under, måste hen noga kontrollera att allt stämmer. På sitt bord får hen "förslag" på examensbevisets utformande av SYV-en på komvux. För att hen ska kunna ge det förslaget, måste alla betygen "ha vunnit laga kraft", alltså räcker inte att läraren sagt "Du får A i den här kursen", utan läraren måste fylla i alla "papper" och skriva under. Utbildningsadministratören fyller i de rätta koderna och kontrollerar kursnamnet, datum för betygssättning mm. Och så sker det med varje satt betyg. Sedan ska SYV-en noga kolla att kurssammansättningen i examensbeviset är rätt och riktig. Finns rätt många regler som alla måste vara uppfyllda. I annat fall blir examensbeviset ej giltigt. Sedan går detta till rektorn. Och det är rätt många studerande som på samma komvux vill ha sina examensbevis utfärdade - för att också de vill hinna komplettera senast sista dag för komplettering (21 juni 2022). Och hur många timmar i veckan kan rektorn jobba? Om du tittar på webbplatserna på komvux i olika kommuner så står det ofta att "se till att alla betyg som du vill ska ingå i ditt examensbevis är komvux tillhanda senast 3 veckor innan du vill ha ditt examensbevis utfärdat". Och det finns en god anledning till det. Ingen kan veta om någon ska bli sjuk eller annat som händer - "datastopp" i komvux-system mm. Ingen vill ha total panik och jobba dygnet runt eller förklara för dig varför det inte gick (t.ex "datasystemet var nere och vi hann därför inte..."). Med det sagt, så förstår jag ju att du har dina mål och att du tror du skulle klara det. Jag tänker dock även på risker med överansträngningen. Är det lönt att riskera sin hälsa på lång sikt för att försöka komma in på en utbildning just nu? Det kommer bli fler antagningsomgångar... och om man tänker på det och ställer det i relation till risken att bli "utbränd" och under flera år ej kunna studera eller jobba alls, så tycker jag man ska ta det i lagom takt och inte ha för bråttom. Nu har vi sagt vad vi tycker och vad vi tror oss veta. Du får gärna kontakta jurister på skolverket. Återkom sedan och berätta hur det går för dig! Lycka till!