Ebba
    Hejsan! Mitt namn är Ebba och jag började ettan på gymnasiet för två månader sedan, och jag trivs verkligen inte. Klassen är helt ok så det är inte den som är problemet. Det som är jobbigt är att jag blir väldigt stressad när jag sitter i klassrum och ska lyssna på läraren, vilket resulterar i att jag får panik och vill gå därifrån. Jag har aldrig känt såhär förut, och jag hatar att må såhär dåligt över gymnasiet. Jag är och har alltid varit ambitiös och duktig i skolan, men gymnasiet känns helt fel för mig då jag vill kunna lägga upp mina studier själv och helst studera så mycket som möjligt hemifrån. Jag har nämligen även synfel/synbortfall vilket gör det svårt för mig att koncentrera mig vid läsning och annat i skolan, jag har alltid jobbat som bäst och effektivast hemma. Helst av allt skulle jag vilja söka till korr och gå distans under min gymnasietid, men min mamma är orolig att man isolerar sig och blir osocial om man endast studerar hemma och tycker därför att det är en dålig idé. Jag undrar därför om det finns något allternativ till gymnasium som liknar distansutbildning och är väldigt självständigt, men där man fortfarande träffar andra människor lite då och då? Jag skulle även gärna vilja att du skriver vad du har för erfarenhet av ungdomar som gått hela gymnasietiden på distans, och om de blivit osociala?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    Det är inte så sällan ungdomar upplever stress i samband med påbörjade gymnasiestudier. Det är en stor skillnad mellan grundskola & gymnasiet.

    Gymnasiestudier är svårare, man behöver lära sig mer på kortare tid (dvs läser i högre tempo). Och du har även hälsoproblem, vilket gör det ännu svårare för dig!

    Har du kontakt med kurator, skolsköterska och skolläkare? Tycker de att du klarar av studier på heltid? Det kan hända att du skulle behöva läsa på detid och kanske sprida gymnasiestudier på fyra år i stället för tre.

    Ang. studier på Korrespondensgymnasiet - så har de obligtoriska träffar, dock inte så ofta.

    Vår erfrenhet av elever som läste eller läser på distans? - Det är väldigt olika: vissa elever har många kontakter med jämnåriga utanför studier, t.ex är de aktiva i olika föreningar eller jobbar extra vid sidan av studier. Andra känner sig ganska isolerade men ibland är det så att de behöver vara det just under en viss period (det kan bero på sjukdomstillstånd eller andra särskilda omständigheter).

    Att träffa folk, både ungdomar och vuxna, kan man utanför "plugget" också. Frågan är om man vill det. Vill man, så finns det möjligheter. Man kan träffa sina vänner på fester, på olika aktiviteter, gå med i någon förening eller söka extrajobb.

    Du frågar efter andra alternativ och några "ordinarie" (vanliga) alternativ är svåra att hitta, men man kan Skapa ett sådant alternativ. Prata med kurator och sjuksköterksa och be din mamma prata med rektor på ditt program. Jag råder att ni diskuterar aternativet att skriva in dig på Individuellt alternativ>> - där du kan läsa på deltid och kombinera studier med praktik. På Indiv.alternativ kan man göra helt individuella upplägg - men under perioden "helpraktik" och under perioder "heltidsstudier" ... Det är ett dyrt alternativ, pga bl a hög personaltäthet (det är små klasser och även individuell undervisning förekommer) - och det är inte självklart att du kan få gå på Indiv.alternativ, men jag tycker det är värt att kika på det alternativet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA