Sssshbg

    Hej Jag studerar till apotekare mitt andra år! Apotekarprogrammet är 5 år! Om tre år flyttar jag till Belgien och det kommer nog vara innan jag tagit examen! Frågan är nu om jag kan studera programmet snabbare? Alltså högre takt! Jag studerar nu 100%, går det att göra det till typ 150%? Jag vet att jag hade klarat det men frågan är om man får göra så? Och då riskerar jag inte att behöva flytta mitt i allt! Så går det att studera ett program i snabbare takt än 100%?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror att svar på din fråga blir tyvärr Nej, men ställ frågan till de ansvariga på din utbildning. Att du klarar det är jättebra men... upplägget av utbildningen måste göras om helt för att passa den snabba studietakten som du önskar, alltså måste din skola i så fall skapa en ny utbildning för just dig vilket är väldigt tidskrävande och därför också dyrt. Eftersom skolan ej har en skyldighet att göra det, kommer de med störst sannolikhet säga Nej.
    Men du kan också se om du hittar kurser som kommer gå nästa termin (efter den terminen du ska påbörja nästa gång) som ges som fristående och om de inte kräver tidigare godkända kurser i samma ämne och om du i så fall kommer in på de fristående kurserna (som i så fall måste du hitta på distans ... för du går ju redan dagtid/heltid).. att hitta de kurserna och sedan också komma in på de skulle i så fall vara vägen framåt för dig... men om du inte klarar av att på en termin läsa två terminers kurser, kan du ju inte hoppa över en termin...? Så, hur ska det i så fall gå ihop i annat fall än om din skola skapade en helt unik utbildning som är individuellt anpassat för just dig? Och det kommer de inte att göra, är i alla fall min erfarenhet men du får gärna fråga på din skola om det.
    Återkom sen och berätta vilket svar du fick från din skola.

    Studie- och yrkesvägledare