Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildningsutbud förändras och vad som blir sökbart inför våren på de svenska högskolor-universitet fastställs i sin helhet till första dagen i antagningsperioden (till mitten av september), så ännu kanske inte alla utbildningar syns till som blir sökbara.
    Dock kan man alltid titta på lärosätenas gemensam webb, Studera.nu och hoppas att man hittar rätt utbildning -- titta t.ex på uu.se/Nybörjarkurs i Spanska men den går på heltid. Och även den här kursen su.se/förberedande-spanska ges också på heltid.
    Allt som oftast krävs det bland annat godkänt betyg i gymnasiekurs Spanska 3 (det ser man i särskild behörighet till Grundkurser i spanska på universitetsnivå, i Sverige).
    Kanske är den här kursen rätt för dig - som går på distans på halvtid, se umu.se/utbildning/kurser/spanska-nyborjarkurs
    Det lär finnas nybörjarkurser i Spanska som går på halvtid på distans även på Karlstads universitet, se kau.se/spanska-nybörjare. Och på Göteborgs universitet verkar nybörjarkurs i spanska gå på halvtid på dagtid, se gu.se/studera/hitta-utbildning/spanska-nyborjarkurs
    Som sagt, utbildningsutbud förändras. De sökbara kurser bör du kunna hitta på www.antagning.se - du kan också ringa till Antagning.se och be om hjälp att hitta sökbara (nu, utanför de vanliga anmälningsperioderna, är det SEN ANMÄLAN som gäller) kurser "Spanska - nybörjarkurs". "Nybörjarkurs" brukar betyda att man inte behöver ha några förkunskaper i spanska, men se upp för att det kan stå "Del 2" t.ex, du ska först läsa Del 1 (om nybörjarkurs är uppdelad i flera delar).

    Studie- och yrkesvägledare