Hej Lotus!
    Yrket Djursjukskötare hör i Sverige till de yrken där legitimation från Jordbruksverket krävs. Utan legitimationen får man ej jobba inom det yrket. Om du går in på framtid.se/yrke/djursjukskotare kan du läsa om det yrket och längre ner i presentationen finns Länkar - ett av dem leder till platsen på Jordbruksverkets webbplats där det förklaras på vilka olika sätt man kan få legitimation som djursjukskötare: svensk examen från djursjukskötarprogrammet eller vad man ska göra om man har utbildning till det yrket från utlandet; det är olika undersidor som förklarar vägen mot legitimation i fall man har utbildning från olika länder (grovt indelat: inom EU respektive utanför EU).
    Du får gärna kontakta Jordbruksverket för mer information. Jag tror du får svar om att hen som läser utomlands får göra det mer eller mindre "på egen risk" för att det går inte på förhand få besked om vilken utbildning som blir godkänd. Ofta finns det olika kompletteringsmöjligheter men inte alltid. Har man utländsk utbildning till djursjukskötare (eller liknande) så är det troligt att man ska kunna på sikt få svensk legitimation men det kan ta många år för att man kan behöva komplettera både med högskolekurser och med praktik. Att just de kurser som man behöver komplettera med ska finnas då man vill komplettera är tyvärr inte givet. Det går också på förhand inte säga om praktikplats blir möjligt att hitta. Kämpar man hårt och är beredd att lägga så många år som det krävs, så brukar de flesta lyckas men ngn 100%-garanti kan jag personligen inte ge.
    Min åsikt är att man har bäst chans om man har examen från ett annat nordiskt land; detta pga utbildningar inom Norden är ganska snarlika. Lite sämre chans har man om man har utbildning inom EU men ej från ett nordiskt land. Vad gäller utbildningar från utanför EU, så är det mycket svårt att säga - men jag skulle i så fall satsa på utbildning på en statlig skola, eller en skola (universitet) som är statligt erkänt.
    Någon detaljerad information om utländska utbildningar kan vi som vanligtvis svarar här på FRåGA SYV tyvärr inte ge.
    Allmänt, så rekommenderar vi i första hand försöka komma in på högre utbildning i samma land där man senare vill arbeta. Detta för att slippa behöva komplettera (och ibland ställas mot det faktum att det inte går att komplettera).
    Har man inte tillräckligt höga betyg, rekommenderar vi satsa på högskoleprovet. Man kan också kika på andra (liknande) yrken. T.ex kan man utbilda sig till Fysioterapeut och sedan gå en vidareutbildning för att blir Djurfysioterapeut.