A-M

    Hej, jag går nu tredje året i teknikprogrammet och planerar att studera till ekonom efter gymnasiet. Men jag är osäker på om jag kan det då majoriteten av mina betyg ligger på E, med vissa kurser som max nått C. Men jag har inte F i något, så har jag behörighet till att ansöka en sådan utbildning efter gymnasieexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill komma in på en högskole-universitetsutbildning i ekonomi, t.ex kandidatprogrammet i ekonomi, då krävs det Grundläggande behörighet + godkända betyg i matematik 3 (3b eller 3c) och i Samhällskunskap 1b. Grundläggande behörighet får du om du får ut examensbevis i slutet av årskurs 3 (detta eftersom du går ut högskoleförberedande program och examensbevis från ett sådant program ger per automatik grundläggande behörighet).
    Alla kan ansöka till vilken utbildning de vill, men sedan måste du påvisa att du blir behörig. Ansökan måste du göra innan sista dagen i anmälningsperioden som blir i mitten av april och sedan måste du komplettera din ansökan med examensbeviset som du, förhoppningsvis, får i början av juni. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Hur högt meritvärde kommer ge plats på utbildningen vet man inte på förhand.
    Gör gärna högskoleprovet! Då kommer du prövas även i HP-urvalet.
    Titta också på utbud inom yrkeshögskola (kvalificerade eftergymnasiala utbildningar men inte på högskola-universitet):
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/E-commerce-logistiker
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affaersinriktad-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/account-manager-digital-solutions
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/account-manager-B2B
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare
    • A-M : Tack så mycket Milla