Ellen
    Hej jag skulle vilja studera lag utomlands eftersom jag inte har tillräckligt bra betyg för att studera juridik i Sverige.
    Hur fungerar det med eksamen om man sedan vill jobba i Sverige som jurist?
    Jag undrar också om det är möjligt att studera ca 2 år utomlands och sedan fortsätta studierna i Sverige?
    Finns det alternativ någon annan väg att gå istället för juristlinjen om man tycker att det är intressant med lagar och brott? Jag vill kunna ha möjligheten att bo i olika länder, inte känna att jag måste vara kvar i Sverige.
    Tack!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej EIIen,

    jag viII börja svara med att tipsa om Utvidgad juridisk introkurs>> där aIIa som söker kommer in och det krävs bara grundläggande behörighet. Sedan de med bästa studieresultat ca 20 studerande (högsta poäng på provet i slutet av kursen) får Platsgaranti på Juristprogrammet.

    För det andra, så vill jag påtala att juridik är ganska så "landsspecifikt", då lagar är inte desamma i olika länder. Med juristutbildning från ett annat land kan man inte "rakt av" börja jobba som jurist. Kompletteringar krävs och ibland är det t o m enklare att gå om hela utbildningen i Sverige än att komplettera sin utländska utbildning. Just till jurist är det fördelaktigt att utbilda sig i just det landet där man senare vill arbeta.

    Liselotte

    Vad man kan läsa "i stället för juristprogrammet" är kanske i första hand Kriminologi>>>

    Jag förstår att du inte vill känna dig "bunden" till ett visst land, men just inom Juridiken kan det bli rätt så knepigt - för att lagar skiljer sig åt från land till land och i USA t.ex så måste man ha rätt att utöva juridik inom just den rätta Delstaten, och har man inte det, så får man inte jobba. Så även inom samma land kan man få jobba med juridiska frågor i bara vissa delar av landet... därför att lagar är inte identiska och ibland kan skiIja sig rätt så mycket. Det är kanske om man specialiserar sig på Internationell rätt och/eller på "mänsklig rättigheter allmänt" som utbildningen kan vara gångbar i olika länder.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag undrar om du kan bli intresserad av Rättsvetenskap. Man blir inte Jurist om man läser rättsvetenskap, men man kan jobba med rättsliga frågor både i Sverige och i andra länder, och speciellt om man har examen från programmet med Internationell inriktning.

    Jag vill därför tipsa om Rättsvetenskapliga programmet med Internationell inriktning i Örebro>>

    Studie- och yrkesvägledare

    De kurser och program som finns inom Rättsvetenskap - hittar du här>>