David
    Hej,
    Är intresserad att studera till psykolog men då mina nuvarande betyg eller högskoleporvsresulat (hittils) inte riktigt när upp till att bli antagen till de svenska högskolorna, så undrar jag hur möjligheten ser ut att studera utomlands? Hur svårt är det att bli antagen? Norge, Danmark, Finland?
    Mvh

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej David!

    Studier utomlands är lite klurigt på det sättet att man måste vara mycket insatt och hålla sig á jour om alla förändringar som sker på alla de olika universitet i olika länder. Den kunskapen har vi inte på Fråga SYV.

    Just psykolog är ett yrke som i Sverige kräver en yrkeslegitimation som du får efter avslutat program och praktisk tjänstegöring, då yrkestiteln är skyddad. Om du väljer att studera i ett annat land, krävs det därför ett erkännande av dina yrkeskvalifikationer, baserat på s.k EG-direktiv. Bedömningen utgår från utbildningen nivå, längd och innehåll från det landet du utbildar dig i till förhållandet till den svenska utbildningen. Därför är det inte helt enkelt att endast utbilda sig till Psykolog i ett annat land för att sedan direkt börja jobba i Sverige. Jag är ingen expert på just psykologutbildning i Sverige i förhållande till andra nordiska länder. Du kan kontakta socialstyrelsen gällande frågor om bedömning för legitimation,  socialstyrelsen i Sverige utfärdar yrkeslegitimation.

    Bra länkar kring studier utomlands
    http://studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands/
    http://www.rotarystudent.se/utbyte-18-30-aar.aspx
    http://www.samordnaopptak.no/info/ - Norges motsvarighet till antagning.se (du kan se tidigare antagningskrav)

    Att ta kontakt med Ambassaden eller Konsulatet av "aktuella landet" kan också vara en bra idé. T.ex. om du vill studera, säg i Norge- då skulle jag råda dig kontakta både den svenska Ambassaden i Norge och den Norska Ambassaden i Sverige. På Ambassader (och Konsulatet också) finns det ofta "utbildningsansvariga" som vet mycket om utbildningar i sitt land.

    Hoppas att mina svar var till någon hjälp!
    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Okej!
    • : Tack så mycket för svar iallafall, ska försöka höra mig vidare och kolla in länkarna! Annars blir det bara att försöka plugga ännu mer på högskoleprovet! :)