Sofie1234

    Hej! Pluggar syv programmet andra året men vill få reda på lite mer information om yrket. Hur ser lönen ut, ingånsglön och medellön? Är det svårt att få ett jobb med 100%? Många jobb är bara visstid eller deltid. Jag undrar även om det finns möjlighet att jobba med något annat med en syv-utbildning? Isåfall vad och vad har de yrkena för lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej blivande kollegan! Du pluggar ju på SYV-programmet!
    Med SYV-examen kan man jobba på väldigt många olika ställen: på skolorna i olika skolformer, på kommunala "SYV-mottagningar" (finns i vissa kommuner men inte i alla), men också på Arbetsförmedlingen (i anställningsavtalet kan stå Arbetsförmedlare eller Arbetsvägledare) men man kan också jobba som Studiestödsutredare, Utredare på andra myndigheter som t.ex på FK (se information om yrket Utredare på FK), som Utbildningsadministratör i olika skolformer och i diverse olika projekt som "tar hand" om arbetssökande, om ungdomar "på glid", och det finns säkert många andra ställen också (att ge en fullständig lista är nog omöjligt). Och det är "lika omöjligt" att ge exakta uppgifter om lön. Lönesättning sker oftast individuellt och då spelar det också stor roll vilka övriga meriter (t.ex språkkunskaper) man har, förutom SYV-examen + hur duktig man är på att löneförhandla.
    Du får gärna kika på information om olika yrken och yrkesroller på www.framtid.se där det finns över 2.ooo beskrivningar/presentationer. T.ex finns info om yrket Studiestödsutredare att ta del av på framtid.se/yrke/studiestodsutredare
    Jag förstår att frågan om lönen är viktig men det är omöjligt att ge svar om någon t.ex du kommer få jobb som t.ex Studievägledare på universitetet eller börja med att jobba som utbildningsadministratör eller jobba deltid och/eller korta vikariat (i början av karriären). Och hoppar man in på "kort vik" på t.ex 3 månader, så kan man motivera att man önskar ("kräver") högre lön för att man snabbt ska lära sig väldigt mycket och anstränga sig jättemycket och jobba de facto mer än 40 timmar i veckan, men arbetsgivaren kanske tycker att man som vikarie kommer tillföra mindre till verksamheten än en ordinarie anställd (på grund av att man är "ny" och behöver lång tid med introduktion och "producerar" ganska lite, i alla fall första månaden ...) så man kan se på samma situation på två helt olika sätt och det blir en förhandling mellan dig, som arbetssökande och en arbetsgivare (du bör komma med argument för varför du inte bara vill ha utan också förtjänar högre lön, men sedan kan arbetsgivare välja anställa ngn annan som går med på längre lön och det kanske t o m blir så att arbetsgivare blir tvungen att anställa ngn "billigare" endast pga det inte finns budget för att kunna ge högre lön).
    Mitt råd är att i början av sin karriär kanske "ta vilket jobb som helst med vilken lön som helst" och om du efter ett tag känner att du "förtjänar bättre villkor", sök andra jobb - det är inte förbjudet att byta jobb. Att gå arbetslös eller jobba med någonting helt annat än vad din utbildning förbereder inför är "farligt" på så sätt att efter några år så kan arbetsgivare resonera så här: varför anställa ngn med "gammal utbildning" utan relevant arbetslivserfarenhet när det finns arbetssökande som antingen har mycket färsk utbildning (har precis tagit examen) eller har en "gammal examen" men har i många år jobbat inom samma yrke?
    Jag känner t.ex ett fall då en person jobbade som Barnskötare innan hen läste SYV-programmet och direkt efter SYV-examen gick "tillfälligt" tillbaka till jobbet som Barnskötare i väntan på att ngt bra jobb som SYV skulle dyka upp, men 10 år efter examen var hen fortfarande kvar på förskolan i rollen som Barnskötare... Och när jag frågade om hen ångrar att spendera 3 år på SYV-programmet, så fick jag svar att det var roligt att läsa SYV-utbildningen men att studielån "svider i plånboken".  Man kan dra vilka slutsatser man vill av det fallet... Jag drar den slutsatsen att man ska inte vara kräsen med sitt första jobb efter examen.

    Studie- och yrkesvägledare