Miriam

    Hej, Jag har 2 terminer kvar av ett kand. program, men det går att ta en examen efter 3 år, även om det inte blir mycket att jobba med då. Kandidatexamen är helt orelevant för det jag vill jobba med i framtiden som är mode inom området fashion promotion, communication och digital media, tycker om att skriva. Jag har fastnat i vilken av alternativen som skulle vara mer gynnsamt/göra mig attraktiv på arbetsmarknaden. Har tänkt på att a) byta kandidatexamen, dvs läsa 90 hp medie och kommunikationsvetenskap och en praktikkurs, och på det sättet bygga en egen examen. Dock missar jag kurser i pr, marknadsföring, adoble etc. B) Läsa en master i pr och reklam, dock är den till hög grad teoretisk och då missar jag praktiska kunskaper i och i kommunikation. Så jag vet inte hur man ska tänka för att det ska bli mest lämpligt? Har tänkt på YH, men uteslutit det på grund av att det inte är gynnsamt internationellt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Att välja rätt utbildningsväg för att nå dina karriärmål inom mode, fashion promotion, kommunikation och digital media är ett viktigt beslut och det är bra att du funderar över olika alternativ noggrant. Här är några överväganden som kan hjälpa dig att avgöra vilken väg som kan vara mest lämplig för dig:

    Kursinnehåll och relevans: Titta på kursinnehållet för både det alternativa kandidatprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap och mastern i PR och reklam. Vilket av dem täcker de ämnen och färdigheter som du anser är mest relevanta för dina framtida karriärmål? Även om en masterexamen kan vara mer fokuserad och avancerad, kan det vara värt att överväga om den täcker dina intresseområden och behov.

    Praktisk erfarenhet: Praktisk erfarenhet är särskilt värdefull inom modeindustrin och i kommunikations- och marknadsföringsbranschen. Se till att det valda programmet erbjuder möjligheter till praktik eller projektarbete där du kan tillämpa dina kunskaper i praktiken och på så sätt även bygga upp ditt CV ännu mer.

    Flexibilitet och anpassningsbarhet: Tänk på hur flexibel och anpassningsbar varje utbildningsalternativ är. Kan du skräddarsy din utbildning med valbara kurser eller praktikmöjligheter för att bäst passa dina intresseområden och behov?

    Internationell erkännande: Om du har planer på att arbeta internationellt kan det vara viktigt att välja en utbildning som har internationellt erkännande och status. Det betyder inte nödvändigtvis att du behöver välja en utbildning enbart baserad på detta, men det är värt att överväga om din examen kommer att vara fördelaktig när du söker jobb internationellt.

    Nätverk och kontakter: Ta reda på vilka möjligheter varje program erbjuder för att bygga nätverk och skapa kontakter inom modeindustrin och kommunikationsbranschen. Att ha tillgång till ett starkt nätverk kan vara avgörande för din framgång på arbetsmarknaden.

    Slutligen är det viktigt att komma ihåg att utbildning är en investering i din framtid och att det inte finns någon universell rätt eller fel väg att gå (i alla fall inte inom de områden(branscher) som du är intresserad av. Det är viktigt att välja det alternativ som bäst passar dina mål, intressen och behov. Du kan också överväga att prata med studievägledare på din nuvarande institution eller de verksamma/professionella inom branschen för ytterligare vägledning och insikt.

    Vad gäller Yrkeshögskola, så finns det ett antal utbildningar som har Internationell inriktning.
    Kika t.ex på följande YH-utbildningar:
    salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare
    nordiska-textilakademin/inkopare-inom-textil-mode-och-funktion
    sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-inkopare
    nordiska-textilakademin/internationell-designer-inom-textil-mode-funktion
    Lycka till med ditt beslut!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Miriam : Hej Milla, tack för svar. Ja, alltså problemet är att jag redan har gjort detta (men vet inte hur man får dessa integrerade kunskaper som behövs. ). När det kommer till internationellt erkännande har jag hört av mig till UHR som har hänvisat mig till landet i fråga men deras www.Moe.gov.ae kräver färdiga dokument, för att de ska bedöma om den är relevant eller inte, så då vet jag inte hur jag kan gå vidare i den processen? Hur gör jag för att ta reda på nätverk och kontakter? Det verkar som att man ansöker om praktikplats på egen hand för kandidatprogram och masterprogram, men ingen nämner att studenter jobbat med exempelvis mode efter deras program utan mer i andra sektorer. Funderar också gällande mastern om det kan bli för svårt om man inte jobbat inom området tidigare, för det verkar som att personer brukar jobba inom området och läsa en master för att få en högre position.
    • Milla : Ta gärna kontakt med några av yrkesverksamma i det landet där du i framtiden vill jobba och fråga om vilken utbildning de själva har och vilka utbildningar de kan rekommendera. På så sätt kan du också skapa några fler kontakter i den aktuella branschen. Vad gäller nätverk och kontakter, gå gärna in i relevanta Facebook-grupper som förenar personer som är intresserade av samma frågor som du; på LinkedIn kan du också "umgås" med bransch-folk; gå på mässor, öppna hus, studiebesök och liknande aktiviteter där människor som är verksamma i eller intresserade av samma kunskapsområde som du också är intresserad av, finns, träffas och utbyter åsikter och erfarenheter. Om det kan bli svårt att läsa på masterprogrammet kan jag tyvärr inte ge ngt svar kring... Prata med studievägledare som jobbar på det programmet, fråga om du kan få kontakt till studerande ambassadör och/eller bli "studerande för en dag" på utbildningen.