Maryam
    Jag gick samhällsprogrammet och gick ut med 21 stycken A:n och 5 stycken betyg som inte är A. Samtliga betyg som inte är A:n är matematik och spanska-kurser. Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att förbereda mig inför och prestera som bäst på prövningarna? Vilka resurser finns det för mig att tillgå? Högskoleprovet är ett alternativ, men det känns som ett mer riskabelt och långsammare alternativ då jag definitivt inte kommer skriva 1,8 på första försöket, vilket behövs för att jag ska komma in på läkarprogrammet. Tidsramen jag har för att läsa upp kurserna (Matematik 1-3b samt spanska 3 och 4) är ungefär 20 veckor.
    Hur gör jag?

    Dessutom undrar jag hur stränga komvux brukar vara med ansökningsperioderna till prövningarna? Kan man göra om en prövning i samma ämne, samma termin ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    ang. matematik - så kan jag rekommendera www.matteboken.se där alla kurser finns upplagda för självstudier och repetition. Det är gratis att använda matteboken.se och att få hjälp i en Räknestuga från Mattecentrum>>> /förhoppningsvis finns det någon stuga nära dig/.

    ang. vilka Kurser i matte som du kan göra Prövningar i - så rekommendeerar jag matematik 1a, 2a och 3b /det finns inte nivå 3 i a-spåret, tyvärr/. Eftersom betyget i matte 1a kommer att ersätta ditt betyg i 1b eller i 1c. Detsamma gäller för matte 2. Om du nu har betyg i 2b eller 2c, kan du ersätta det med betyget i 2a. Det är lättare att få högre betyg i a-spåret i matte.

    Ang. Spanska har jag tyvärr inte några speciella tips att ge, förutom att du bör bli så bra som möjligt i både tal och skrift. Kanske åka på en språkresa?

    Ang. göra Omprov -i prövningar så finns det inga speciella regler; man får göra prövning i samma kurs hur många ggr som helst. Det som kan utgöra hinder är att prövningsställena vill få anmälan och betalning minst 3-4 veckor innan prövningstillfället + att alla platser på prövningar kan bli uppbokade och då måste man vänta till nästa prövningstillfälle.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Våra bästa tips om studieteknik - finner du på www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    • : Tack för det snabba svaret! Jag visste inte att man kunde byta ut 1b mot 1a, men det är ju jättebra att veta. Underlättar avsevärt!
    • Julia : Det är i alla fall vad en expert från Universitets- och högskolerådet säger men du kan för säkerhets skull ringa till Antagning.se som just gör antagning - och fråga; eller skriva epost till dem och få ett skriftligt svar. Det är den bedömning som Antagning.se gör som gäller, oavsett vad någon annan säger till dig. Tel.nr till Antagning.se är 0771-550720 och tel tid kl.9 - 16 på vardagar.
    • : Tack så jättemycket! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer