Anna-Karin
    Hej!
    Vår son går nu andra året på gymnasiet (fyller 18 i sommar). Han trivs rent socialt men klarar inte ämnena, tvekar på om det är rätt linje och har svårt med motivation och ork. Vad gäller om han vill göra ett studieuppehåll? Vilket är den befintliga skolans ansvar? Kan han göra praktik för att prova vad han vill göra och ändå få studiebidrag?
    Anna-Karin

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna-Karin,
    i den situationen som du beskriver finns det olika saker man kan göra, olika alternativ.
    I. man kan ansöka om att byta till IM, Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    och på den utbildningen kan man kombinera studier med praktik eller gå på "Helpraktik" under en period - planen görs för varje elev separat, individuellt - utifrån individuella behov; om man läser på IM på heltid, har man rätt till Studiebidrag från CSN.
    II. byta till ett annat Nationellt program (i fall han vet vart han vill byta och det finns plats där) - och då med förlust av ett år: från åk2 till åk1.
    III. söka till åk1 till nästa års antagning - och nu under resten av året försöka hänga med så gott det går och försöka få godkända betyg i så många kurser som möjligt.
    IY. söka till åk1 till nästa års antagning - och nu under resten av året gå på IM; Individuellt alternativ.
    Y. hoppa av gymnasiet och se vad som finns för övrigt - söka jobb; söka till en folkhögskola; olika projekt som finns i kommunen.
    YI. prata med rektor om möjlighet kan finnas att gå om ett år på samma program/inriktning - om han t.ex. flyttar nu till åk1 igen.
    Det är absolut inte omöjligt att komma tillbaka till samma program/inriktning som man hoppar av gymnasiet men skolan kan inte "reservera" plats till honom - utan man får se sen om det finns plats. I "värsta fall" får man be utbildningsförvaltningen att placera din son på samma program/inriktning som han hoppade ifrån - på en kommunal skola - som en "extra elev" även om ingen plats finns. (i likhet med vad som händer om en elev flyttar med sin familj till en stad där inga platser finns lediga på det rätta programmet).
    Skolans ansvar ligger i att försöka utreda var svårigheterna ligger (t.ex. om dyslexi och/eller dyskalkyliproblematiken finns med i bilden) och i fall problemen kan identifieras, sätta in resurser i form av kontakt med speciallärare. Sedan har din son rätt att gå kvar i fall han har tillräckligt högt närvaro, även om han riskerar att inte få godkända betyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp.
    Mikael SYV