nilssonemmalinnea

    Hej! Jag läser just nu socionomprogrammet via Gävles Högskola men vill helst av allt arbeta i Spanien efter min utbildning. Jag undrar därför vad jag kan arbeta med i Spanien/inom EU med en svensk socionomexamen samt om jag kan validera denna examen till en kandidat i sociologi som skulle göra mig behörig till att läsa till en master i Spanien. Emma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att kunna ta ut kandidatexamen med huvudämnet Sociologi på ett svenskt lärosäte måste du ha minst 90 godkända högskolepoäng i "ren sociologi" (helst kurserna Sociologi I, 30 hp + Sociologi II, ännu 30 hp + Sociologi III, ännu 30 högskolepoäng). Kurserna kan annars heta Sociologi A, B och C eller 1,2 och 3. Du måste också ha kandidatkurs inom rätt kunskapsområde godkänt betyg i. Se om hur mycket sociologi du har inom din socionomexamen (på socionomprogrammet) och för frågan om kompletteringar för att kunna ta ut examen (kandidat med huvudämne sociologi) kontakta studievägledare på de institutioner som kan utfärda en sådan examen (och det är de institutionerna där programmen ges som leder till kandidat i sociologi).
    Vad gäller jobba i Spanien, så kan jag tyvärr inte svara. Kontakta de myndigheter i Spanien som bestämmer i de frågorna. Du får annars också kontakta Arbetsförmedlingen och ambassaden i Stockholm (Spaniens ambassad). På ambassaden kan du fråga om de har någon "expert på utbildnings- och/eller arbetsmarknadsfrågor" eller om de kan hänvisa dig rätt - till den "instansen" där du kan få svar).
    Inom Arbetsförmedlingen finns de så kallade EURES-rådgivare, experter på jobbmöjligheterna i olika EU-länder. På ec.europa.eu/eures/portal/um/search-for-advisers kan du få kontaktuppgifter till experter på arbetsmarknaden i olika EU- länder, bland annat i Spanien. Här är några epostadresser som du kan maila till ang.arbetsmarknaden i Spanien (skriv gärna på spanska, men ofta går det även bra med att skriva på engelska):
    [email protected]
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • nilssonemmalinnea : Hej igen! Vet du om en socionomexamen kan valideras till någon typ av kandidatexamen med ett annat huvudämne än sociologi?
    • nilssonemmalinnea : Tack så jättemycket for din hjälp! :)
    • Milla : ang."validering" av socionomexamen till någon typ av kandidatexamen - prata med studievägledare på din institution som känner till kursinnehåll i socionomprogrammet och kanske t o m fått samma fråga förut. Se annars inom vilket ämne du har flest högskolepoäng (inom ditt program) - jag tänker att det går snabbare att komplettera inom det ämnet i vilket du har flest högskolepoäng.