A
    Hej!
    Innan jag kommer fram till min huvudfråga måste jag i första hand berätta hur det har varit för mig med moderna språk (spanska).

    När jag gick i 6:an, när jag bodde i stad N, så fick vi veta av skolan att istället för att börja med moderna språk i 6:an så kommer vi få starta våra moderna språk kurser i 7:an. Dock eftersom jag inte mådde så bra bestämde min familj att flytta till stad O, där jag fick börja i sjuan. Men istället för att få börja spanska fick jag gå i svenska/engelska kursen. Detta hände p.g.a. att på den här nya skolan hade de redan börjat med moderna språk i 6:an och därmed var det försent för mig att nu börja i spanska. Så fortsatte det tills vi behövde flytta tillbaka till stad N (p.g.a. mina föräldrars jobb) och jag började i 9:an på en ny skola. Däremot fick jag en möjlighet att börja spanska i nian. Jag fick jobba mig igenom sjuans bok och vidare, som ledde till att jag lyckades få ett E i spanska i slutet av nian.
    Nu när jag väl börjat gymnasiet och valt ett estetiskt program fick jag själv välja om jag ville välja spanska kursen 3 eller inte. På grund av de omständigheterna (bara ett års erfarenhet av spanska) som jag var i valde jag att istället neka och inte gå spanska första året i gymnasiet.

    Nu har jag förstått hur mycket jag behöver dessa poöng för moderna språk eftersom jag har bestämt mig under ettan att vidare utbilda mig till läkare. Hur kan jag göra för att få dessa 2,5 poäng som jag missat?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    På det Estetiska programmet läser du inte moderna språk, här kan du se programplanen.
    Om du inte väljer att läsa det som individuellt val, därför får du inte direkt meritpoängen för moderna språk.

    Gällande 2,5 meritpoäng så kan du få det i andra kurser än moderna språk. Bland annat om du läser matte eller engelska.

    Meritpoäng för engelska - max 1,0 meritpoäng
        •    Engelska 7 ger 1,0 meritpoäng.

    Meritpoäng för matematik - max 1,5 meritpoäng
    Man får meritpoäng för "högre" kurser i matematik. Med "högre" menas det kurser som är överliggande den kursen som krävs för behörighet till en viss utbildning: t.ex. om man söker en högskoleutbildning, där en kurs i Matematik 4 krävs för behörighet, får man vid ansökan till just den utbildningen räkna med meritpoäng i matematik för kurser Matematik 5 och Matematik specialisering. Men om samma person söker en annan utbildning, där t.ex. Matematik 2 krävs, då får man meritpoäng för matematik redan för kurs Matematik 3. På så sätt kan samma Examensbevis resultera i olika Meritvärde vid ansökan till olika utbildningar där behörighetskraven skiljer sig åt.

    Här kan du läsa mer om meritpoäng>

    Vad kul att du vill bli läkare! En del kurser behöver du då ha läst som du ine får automatisk på det estetiska programmet, t.ex matte 4 och biologi. Så även dessa kurser behöver du läsa upp. Det kan du göra t.ex genom komvux, vad som är det bästa för dig att göra är lite knepigt för mig att svara på. Om det finns en studie- och yrkesvägledare på din skola så tycker jag att du ska prata med hen. Studie- och yrkesvägledaren kan kika på dina kurser och se vilka som du behöver och hur du kan göra för att det ska bli så bra som möjligt för dig :-)

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare