Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    F är också ett "betyg". Vill din son få Godkända betyg, då är det en annan "femma". Om målet för din sons studier på grundskola är att komma in på gymnasiets nationellt program då måste han få ett visst antal godkända betyg - för Yrkesprogrammen är det 8 stycken och för högskoleförberedande är det 12 stycken. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om gymnasieplats. Att läsa på gymnasiets nationellt program är inte en självklarhet. Skolplikten slutar när eleven klarar av grundskolan eller fyller 18 år eller flyttar till utlandet.
    Hur läraren vill försäkra sig om att eleven har kunskaper på den nivå som motsvarar lägst E, godkänt betyg, är i mångt och mycket upp till läraren.
    Jag tänker annars så här: det är kanske bättre om din son får möjlighet att gå om ett år på grundskolan? Att "ta igen" missad studietid är inte så lätt. Det finns givetvis mycket begåvade elever som knappt visar sig i skolan men klarar visa upp tillräckliga kunskaper på proven men sådana elever är inte så många. För de flesta är det nödvändigt att bedriva studier (kontinuerligt), ta till sig information och lära sig olika färdigheter i lagonstora doser, spridda under skolveckan. Jag vet inte om din son är särbegåvade och snappar åt sig kunskap snabbt "som attan"... det kanske han gör... men annars så är det mycket svårt att läsa in två läsår på ett läsår (om han missade nästan hela "åttan" och så ska han lära sig det som eleverna lär sig i både "åttan" och "nian" på ett läsår, då ska han lägga cirka 80 timmar i veckan på sina studier, vilket är inte speciellt rimligt att satsa på....).
    Så, på vilka grunden lärarna sätter betyg, kan jag inte redovisa i detalj (då jag själv inte sätter några betyg och inte har kompetens i betygssättningen; SYV-ar sätter inte några betyg). Ytterst ansvarig på en skola är det rektorn. Du får gärna vända sig till rektorn om du tycker att läraren gör "fel upplägg" av elevens studier och/eller ställer orimliga krav på eleven. Du kan börja med att prata med läraren om det. Du kanske får en bra förklaring från läraren som du kan förstå och acceptera. Om inte - vänd dig till rektorn. Och så kan du gå vidare till utbildningsförvaltningen i kommunen. Du kan också fråga skolverket om vad skolverket kan säga om vilka regler som gäller i den uppkomna situationen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare