Martin
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet med endast 1950p godkända betyg av 2500. Jag gick det naturvetenskapliga programmet inriktat mot samhälle. Ämnen jag fick F på kommer jag att lista nedan:

    Matematik 2c (100p)
    Matematik 3c (100p)
    Fysik 1a (150p)
    Biologi 1 (100p)
    Kemi 1 (100p)
    Biologi 2 (100)
    (Totalt 650p F)

    Jag läser 450p av dessa på Komvux just nu (Matte 2c, Biologi 1, Fysik 1a & Kemi 1). Eftersom jag inte är intresserad av naturvetenskap och inte vill studera någonting naturvetenskapligt på högskola/universitet, anser jag att det blir onödigt att läsa Biologi, Kemi och Fysik åter igen för att kunna få ut ett gymnasieexamen. Dessutom kommer jag inte få så höga betyg på de eftersom jag inte direkt är 'kompis' med dessa kurser.

    Jag har under den senaste tiden funderat mycket på att ta ut ett examensbevis från det samhällsvetenskapliga programmet istället. Under min gymnasietid läste jag Geografi 1, Samhällskunskap 2, och jag har även lagt till Sociologi, Psykologi 1 & 2a som individuellt val och har fått högre än betyget E i alla dessa kurser. Jag har även läst 200p Moderna språk som man måste läsa på Samhällsprogrammet. Jag har kikat in lite på programstrukturen i respektive inriktning och behöver antingen läsa 250p kurser inom inriktning SASAM eller 200p inom SABET. Enklast blir då SABET eftersom jag måste läsa kurserna Ledarskap och organisation och Kommunikation som ligger på 200p. Jag kommer även att behöva läsa Naturkunskap 1b och Filosofi 1 (som jag har tolkat utifrån programstrukturen). Totalt blir det minst 350p obligatoriska kurser som läses nästa termin.

    Det jag är medveten om är att mitt betyg i Idrott och hälsa ej får ingå i mitt examensbevis från Komvux, och att gymnasiearbetet måste stämma ihop med programmets struktur. Mitt gymnasiearbete har jag ett godkänt betyg på men det är baserat på det naturvetenskapliga programmet. Jag vill helst undvika det, men jag kanske kommer behöver göra om det. Ifall det blir så, kommer det att bli värt det, tycker jag. Det blir max 450p obligatoriska kurser jag behöver läsa nästa termin isåfall. Om jag nu får minst godkänt i Matte 2 och Biologi 1 den här terminen, då har jag endast 100p över där jag läser en valfri kurs. Kommer detta att gå? Jag vet att jag har förutsättningarna som krävs för att jag ska klara av det samhällsvetenskapliga programmet så det här är den bästa lösningen jag kan komma på. Kan Komvux neka att jag tar ut examensbevis från ett annat program? Tacksam om svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux vill ge dig examensbevis och bli "färdig med dig" så fort som möjligt; det är billigare så (varje studieplats på varje kurs kostar pengar). Men komvux måste också utfärde examn.bevis enligt de gällande reglerna, det går inte stoppa in vilka kurser som helst, men det är ganska så fritt i alla fall - jämfört med strukturen på programmen på  ungdomsgymnasiet.

    Det är Rektor på komvux som godkänner den planeringen som du och SYV på komvux gör tillsammans.

    ang. naturvetenskapliga ämnen
    det är tveksamt att rektorn kommer godkänna att du har Biologi-kurser och kurser i ämnet "naturkunskap" i samma exam.bevis pga de överlappar varandra;
    Om du har minst en kurs i Biologi i ditt exam.bevis, borde du också ha Kemi1 och fysik1 kurserna i samma examensbevis; eller så har du naturkunskap 1b då och ej några kurser i biologi, fysik och kemi...  - det är en bedömnings-fråga, kan man säga; finns inte ngt. totalförbud, men det står att "kurser som till stor del har samma innehåll" får ej samtidigt ingå i samma examensbevis men "naturvet.delen" måste ändå "täckas" med betygsatta kurser i exam. beviset... så antingen har man biologi, kemi och fysik (alla tre ämnen) eller i alla fysik och kemi (vilket man läser på teknikprogrammet, ej biologi) ELLER så har man INTE fysik, kemi och biologi kurser i sitt exam.bevis från komvux men i stället naturkunskap 1b (och sedan kan man också ha nk2, om man vill - vilket ingår i särskild behörighet till många högskoleutbildningar, t.ex sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeut, optiker m.fl).

    Ang. struktur - så behöver man på komvux ej följa den så strikt; det är endast kurser som är "gymnasiegemensamma ämnen" som måste finnas med i exam.beviset från komvux + Gymnasiearbete med godkänt betyg + av de resterande poängen måste minst hälften vara "kurser som får läsas på "det programmet" och resterande poängen kan vara vilka som helst gymnasiala kurser; detta gäller HÖGSKOLEFÖRBEREDADNE EXAMEN FRÅN KOMVUX.
    I Yrkesexam.från komvux måste även minst 400 godkända poäng kurser, som är specifika för just det yrkesprogrammet ingå. Detta skriver jag för dem som kanske läser detta svar och är intresserade av yrkesexamen från komvux.

    "Summan av kardemumman"
    är den att du måste göra planering tillsammans med SYV på komvux; du får komma med förslag om vilka kurser du vill ska ingå i ditt exam.bevis, men det är Rektor på komvux som godkänner er planering eller vägrar godkänna den. Anledning till varför rektor kan vägra godkänna planeringen kan bl.a vara den att rektor anser att du kommer ha längre studietid (vilket också kostar komvux mer pengar) om du ska läsa fler kurser; att se till att du får högre meritvärde i ditt examensbevis ingår inte i komvux uppdrag.
    För konkurrens kan man göra Högskoleprovet, - får man då som svar (ofta) om man vill läsa fler kurser på komvux när man redan kan ta ut examensbevis.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA