Elev

    Hej! skulle börja med apotekprogrammet men kan inte sluta tänka på min drömutbildning /tandläkarprogrammet undrar om en ska, kan man samla extra poäng genom att läsa apotekprogrammet och sen söker man till tandläkarprogrammet? eller finns nåt annat alternativ där man utnyttja genom apotekprogrammet för att komma att hamna på sin dröm? stort tack på förhand/Suzan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej; tandläkarprogrammet söker man i Sverige med meritvärde från gymnasiala kurser (i betygsgrupper BI och BII), med omdöme från en folkhögskola (i BF-urvalet), med resultatet från högskoleprovet (i HP-urvalet) men det kan också finnas AU-urval (t.ex brukar Karolinska institutet reservera platser i "TAPIL" för de som tas in via Alternativt Urval. Läs gärna information/sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Varje lärosäte bestämmer självt om de ska öppna för AU-urval. Om AU öppnas för då kan lärosätet ställa ett antal "avvikande" krav, som t.ex att man måste göra ansökan tidigare än den vanliga anmälningsperioden ligger och att man behöver högt resultat från högskoleprovet som man genomfört senast terminen innan man gör anmälan i AU. Man behöver då oftast även genomgå tester och intervjuer. Finns på förhand ingen garanti att det lärosäte där du vill läsa kommer att öppna för AU-urval men om det blir så, då kan tidigare studier inom någon "vård-utbildning" eller "naturvetenskaplig utbildning på hög nivå" (som t.ex apotekarprogrammet) bli ett plus. Det är i vilket fall inte till nackdel för dig att ha läst på apotekarprogrammet om du vill komma in på tandläkarprogrammet (förutom att jag råder dig tänka på "studiemedelsfrågan"... Studiemedel på eftergymnasial nivå kan man få i max 6 läsår och tandläkarprogrammet går på 5 år... så om man innan man börjar läsa på tandläkarprogrammet tagit studiemedel för eftergymnasial utbildning i mer än 1 läsår, då kommer inte studiemedelsveckorna att räcka för hela tandläkarprogrammet... ).
    I någon "formell mening" hjälper inte studierna på eftergymnasial nivå att komma in på tandläkarprogrammet (men det kan eventuellt öppnas någon möjlighet att Kanske kunna söka i någon "ovanlig urvalsgrupp" där lägre meritvärde kommer ge plats på tandläkarprogrammet... det har förut hänt (någon enstaka gång) att legitimerade sjuksköterskor kunde prövas i ett separat "spår" där de som inte var sjuksköterskor inte kunde prövas... och då brukar det i ett sådant fall bli så att antagningsgränsen för de bli ganska mycket lägre). Att sådana "speciella lösningar" eller "projekt" skulle finnas - får man se på lärosätenas webbar/hemsidor. Det är inte vanligt och det kan hända någon gång ibland... eventuellt (eller kanske aldrig... tyvärr). Du får i alla fall med fördel både hålla koll på utbildningarnas webbar + ta kontakt med studievägledare på de institutioner där tandläkarprogrammen ges.

    Studie- och yrkesvägledare