LukasH

    Hej, Jag går första året på gymnasiet och tycker det går långsamt och vill bli klar med det så snabbt som möjligt. Så jag gick till min SYV och frågade men hon sa att lärarna inte har tid. Jag undrar om det finns något sätt att lösa det på eller om jag bara får bita ihop?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en gymnasieelev har rätt att göra prövningar i två fall: om hen fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas/genomföras. Att tenta "framåt" alltså en kurs som man ännu inte har läst (i alla fall inte hela kursen) är ovanligt. Händer ibland, sällan, att  särbegåvade elever (som läser på universitetsnivå redan på "lågstadiet" i grundskolan... :) får tenta av kurserna. Lärarna har inte tid, det är sant. Att förbereda varje prövning och genomföra (det är flera tillfällen i varje prövning + två lärare måste vara involverade - en av dem som en Medbedömare) prövningen tar ganska många lärartimmar + administration kring det hela. Sedan är det så att skulle du tenta av ngn kurs och med det inte läser den kursen, då läser du fortsättningsvis på deltid och med det förlorar rätt till studiehjälpen/studiebidraget från CSN (endast studier på heltid ger den rätten).
    Du får kontakta skolverket och få det bekräftat (det jag skriver, ovan) - tel.nr är 08-52733200. Skolverket säger att inom varje kurs bör lärarna "utmana" de snabba/särbegåvade elever genom att ge dig fler uppgifter på djupare nivå inom kursen.
    Om studierna går lätt och du känner att du har mycket tid över, är mitt förslag att du, för det första, satsar på A-betygen i alla kurser och, för det andra, skaffar dig "bra sysselsättning" utanför skolan (med det menar jag t.ex extrajobb och att du lär dig ngt "nyttigt" på egen hand (genom självstudier), t.ex ännu ett eller flera språk eller mycket nytt/annat än vad du lär dig i skolan inom DATA_IT-programmering, bara för att ta ett exempel på nyttiga kunskaper som man kan skaffa sig utanför skolan).

    Studie- och yrkesvägledare