Liz1524

    Hej! Jag studerar andra terminen på studie- och yrkesvägledarutbildningen på Malmö Universitet. Jag går däremot i tankarna att flytta till Linköping inför våren 2025 och letar efter möjligheter för att kunna fullfölja min utbildning ändå. Stockholm universitet erbjuder programmet på distans och undrar därför vad det finns för möjligheter att byta till deras Universitet när det gäller tillgodoräkning av kurserna från Malmö. Jag är öppen för alla förlag och möjligheter! Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja svara med att nämna att även Umeå universitet erbjuder SYV-programmet på distans, se umu.se/utbildning/program/studie--och-yrkesvagledarprogrammet
    Stockholms universitet erbjuder också SYV-programmet på distans, se su.se/sok-kurser-och-program/syv-distans
    och du får gärna ta kontakt med studievägledare på på de institutioner där programmen erbjuds. Jag kan inte svara på frågan om något av dessa utbildningar har någon ledig plats eller kommer ha en ledig plats inför våren 2025... Har de ingen ledig plats till senare del av programmet kan de i så fall inte ta emot ngn studerande som vill "hoppa in". Har de ledig plats då du vill byta, då lär de utbildningsansvariga försöka hjälpa dig att byta och få ihop dina kurser så att du ska kunna ta examen (kanske senare än annars, men på sikt ändå ta SYV-examen).
    Fundera på följande: om du söker via www.antagning.se till termin 1 på SYV-programmet och blir antagen, då kan du sedan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och visa upp godkända betyg från SYV-utbildningen i en annan stad och du får sedan svar ang. vilka delar av programmet som du kan hoppa över. Mitt råd är att du söker till HT-24 (kanske både till Stockholm och i Umeå) samtidigt som du fortsätter läsa på din nuvarande utbildning. Se om du kommer in genom konkurrens om utbildningsplats och om du kommer in ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.
    Om hur bra kurserna stämmer överens (t.ex i vilken ordning de läses) på SYV-programmet på olika orter är viktigt men det är ännu viktigare för dig att få utbildningsplats; om ingen ledig plats finns kan inte du antas till senare del av programmet; om ngn plats kommer att finnas infår VT-25 vet ju ingen idag... situationen kan ändras (även om det t.ex nu finns flera lediga platser så kanske de blir upptagna inför VT-25 av de som vill byta ort eller av de som kommer tillbaka från föräldraledighet).
    Du förlorar inget på att göra ansökan till HT-24 i både Stockholm och Umeå. Du får gärna innan du gör ansökan samråda med de utbildningsansvariga på båda lärosäten (kanske för att bestämma i vilken ordning du vill söka - till vilken ort i första hand och till vilken i andra hand).

    Studie- och yrkesvägledare