Gösta
    Verkar som jag skulle kunna få stöd med högskolestudier från arbetsförmedlingen, ett krav är dock att utbildningen tillhör "skolväsendet". Finns det då restriktioner i vilka av landets mäklarutbildningar jag skulle kunna söka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gösta!

    om du menar yrket Fastighetsmäklare << - så kräver det en högskoleutbildning och de tillhör definitivt "skolväsendet".

    Det är bra att när du hittar utbildning som du vill söka - presentera den för Arbetsförmedlingen för godkännandet. Du kan också på förhand fråga AF om det är OK att du söker utan att samråda med dem. Sedan om du kommer in, då blir det en viktig fråga - om du FÅR PÅBÖRJA UTBILDNING och jag råder dig att INNAN DU PÅBÖRJAR UTBILDNING få skriftligt svar från beslutsfattare på AF eller på din A-kassa att de godkänner att du börjar studera. Detta för att i fall du påbörjar studier (i princip vilka som helst studier) utan godkännande från den "instansen" som betalar till dig - om det är A-kassa eller Aktivitetsstöd eller någon annan ersättning, då kan de sedan säga att du är "studerande" och att du får bekosta dina studier med Studiemedel, men i din ålder kan CSN säga NEJ - för de kan göra bedömning att du har små chanser att återbetala lånedelen. Det är möjligt att du får bidragsdel av studiemedel från CSN, men inte får låna ngt. Bidragsdel är max 4000 kr/månad (det om man har minst tre barn under 18 år) - har man inga barn under 18 år är bidragsdel 3000 kr/månaden. Det kan man inte försörja sig på..

    Så - mitt råd är att du på förhand /innan du pÅBÖRJAR dina studier/ får ett skriftligt beslut om att det är OK.

    Vad AF menar med "skolväsendet" - så tror jag det är alla de utbildningar på högskolenivå - www.studera.nu; på yrkeshögskolor - www.yhguiden.se ; på folkhögskolor - www.folkhogskola.nu och KKU << - konst- och kulturutbildningar. Även utbiIdningar på komvux << borde vara OK. Men det är inte vi här som bestämmer, utan det är de som betalar pengarna till dig. Om du inte är beroende av de utbetalningar, kan du läsa vad du vill när du vill - men om du vill ha utbetalningar, är det de som betalar ut pengarna, som bestämmer. Alla regler kan ha Undantag.

    Som sagt, hittar du några utbildningar som du är intresserad av, så tror inte jag det är fatligt att SÖKA. Utan det som är "farligt" är att PÅBÖRJA STUDIER innan du får beslut om att du får behålla dina utbetalningar under studietiden.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA