Iris
    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av att gå natur på gymnasiet. Just nu har jag tillräckligt med merit för att komma in på den skolan jag vill, men jag känner mig orolig inför matten.

    I dagsläget har jag B i matte, men på något sätt känns det som jag inte kommer klara av det. Jag har även B i alla No ämnena.

    Jag har inte några speciella framtidsplaner mer än att jag vill gå natur eller ekonomi beroende på om du tycker jag klarar av natur eller inte! Jag ör villig att plugga om det behövs.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Iris,

    med B i matte och i alla NO-ämnena har du goda förutsättningar att klara av studier på NA-programmet.
    Jag förstår att du är orolig, det är många niondeklassare (kanske mer eller mindre alla) som är oroliga inför gymnasiet. Du ska in i en ny skolform; man bör ta mer ansvar för sina studier på gymnasiet; Gymnasiet är en frivillig skola; man måste inte gå på gymnasiet, om man inte vill. Det är alltså på många sätt skillnad mot grundskolan. :)

    Jag, som inte känner dig, kan inte svara på frågan om det är bättre för dig att läsa NA eller EK. Prata med dina lärare och med SYV på din skola.
    Boka också prova-på /skuggning/ på båda programmen - då kan du bli elev för en dag på båda programmen och jämföra; du ska få träffa elever som redan läser på de programmen, du kan fråga dem och jämföra deras svar och sedan dra egna slutsatser.
    Än finns det gott om tid. Det är till sista dagen i omvalsperioden som du måste definitivt bestämma dig.

    Vänligen och lycka till!

    L. :)

    Liselotte