Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'gå om nian' (4 st.)

    • hedvig

      kan man åka på utbytesår i nian?

      Hej, jag hade hoppats på att åka på utbytesår nästa år, men sen kom jag på att jag ska börja i nian och det kan vara ganska viktigt med betyg och så därifrån, men jag undrar ändå om det går att åka på...

      Milla : : Hejsan,om du vill undvika "förlora" ett år och kunna påbörja gymnasiestudier i Sverige hösten 2025, behöver du bli behörig till gymnasiala (svenska) utbildningar under... Läs hela svaret
    • barbareata

      Programinriktat val?

      Om jag väljer programinriktat val på till exempel Samhäll kommer jag läsa om ett år? Asså gå om 9an i Gymnasiet eller kommer jag plugga det jag hade fått F på under 9an tills jag får godkänt på det ämnet jag hade F i...

      Mikael: : Hej,Att "gå om nian" och läsa på programinriktat val är 2 helt olika saker.om du går om nian, då stannar du på din grundskola och läser årskurs 9 ännu en gång.men om du... Läs hela svaret
    • Sara

      Vad krävs för att gå om nian?

      Hej, det är nationella prov snart och är rädd att det kommer leda till att jag kommer behöva gå om hela nian, därför undrar jag, vad "krävs" för att gå om hela nian?

      Liselotte: : Hej Sara,det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få... Läs hela svaret
    • Per

      Kan elev gå om åk 9, dåliga betyg pga adhd?

      Hej. Min som är diagnostiserad med ADHD och Asbergers. Han går i årskurs 9 i en skola för barn med diagnos men skolan är ingen särskola utan eleverna bedöms enligt den vanliga skolplanen. Pga detta så har min son F i de flesta ämnen som har med språk att göra vilket även innefattar NO- och...

      Peter: : Hej Per, det är Utbildningsförvaltningen ("kommunen") som fattar beslut om en elev får gå om åk9 på grundskolan eller om eleven skrivs in på gymnasiet på IM,... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga