Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'IG-MVG ' (6 st.)

    • meow453

      Får lärare använda det gamla betygssystemet år 2023?

      Hej! Jag har fått betyget G på min svenska uppgift vilket motsvarar till dagens E. Min fråga är då får lärare utgå från det gamla betygssystemet? Används det gamla betygssystemet G VG MVG än idag?

      Milla : : Nej, det gamla betygssystemet upphörde helt sista juni 2016. Från 1 juli 2017 får betyg sättas endast i skala F-A (gäller på grund- och gymnasieskolorna i Sverige).Att du... Läs hela svaret
    • Ali

      skillnaden mellan slutbetyg och examen från komvux?

      Hej! När jag googlat runt lite och läst om komvux så läste jag bla " möjligheten att ta ut ett slut betyg från komvux förlängs till juli 2021". Det förvirrade mig väldigt mycket, Jag undrar nu vad som exakt menas med det? vad...

      Anna: : Hej!Elever på gymnasiet som började årskurs 1 året 2010 (och tidigare) läste mot ett Slutbetyg.Elever på gymnasiet som började årskurs 1 året 2011 (och... Läs hela svaret
    • Veronika

      Är det något fel i mitt betyg?

      Hej! Frågan gäller gymnasienivå och såhär är det: jag har nu 21.99 i jämförelsetal. Har full merit (2,5) och har A/MVG i allt utom två stycken 100 poängskurser (kemi2 och matte4) som jag har D i. Har fullt betyg, alltså 2500 poäng i slutbetyg från gymnasiet, och har sedan läst in...

      Anna: : Hej Vreronika, om man har A /eller MVG/ i alla kurser och har max i merit - blir det 22.5 (utan tvekan är det så). Angående "full merit" är det dock så att meritpoängen kan "ändras"... Läs hela svaret
    • Siri

      Bedömning betyg?

      Hej. Gick ut estetiska gymnasiet 2012. Hade betyg G i Historia A. Om jag försöker läsa upp betyget, får jag då betyg enligt det nya systemet? Vad motsvarar i så fall ett B eller ett D? Vänliga hälsningar, Siri

      Milla : : Hej Siri! På många komvux kan man fortfarande läsa "gamla" kurser och få betyg enl skala IG-MVG. Om du läser historia 1 och får betyget D som räknas om till 12.5 och nu har du 10.0 som G ger och höjning av jämförelsetal blir 0.1 och om... Läs hela svaret
    • Anton

      Jag vet inte hur det är?

      Hej! Hur länge kan jag studera upp mina gamla kurser G-VG-MVG. Har hört ett ryckte att de har förlängt så det är inte till juni 2016 längre eller?

      Milla : : Hej Anton ! Möjlighet att få Slutbetyg från komvux är förlängd till 1jan 2017. I slutbetyget ingick kurser med betygsskala IG-MVG och man borde därför kunna läsa de kurserna även under höstterminen 2016. Mvh Milla SYV
    • Anton

      Hur fungerar systemen ?

      Hej! Till juni 2016 kan man läsa upp gamla gymnasiekurser i gamla systemet G-VG... Jag undrar vad händer efter det här datumet? Hur ska jag studera upp mina betyg då, är det nya systemet som faller in hos oss också?

      Mikael: : Eftersom möjlighet att få ett Slutbetyg är förlängd till 1jan 2017, är det möjligt att möjlighet att läsa "gamla" kurser förlängs. Annars så får man läsa motsvarande kurser i det nya systemet. Med vänlig hälsning, Mikael syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga