Hejsan,

    bra att eleven vill planera på lång sikt.

    Jag vet inte Vilket land eleven vill läsa i - men om det är ett icke-engelskt språkigt land, då rekommenderar jag att börja läsa landets språk. Även om självaste utbildningen blir på engelska, är det mycket bra att kunna "landets språk". Och kan man läsa på "landets språk" har man många fler utbildningar att välja mellan, dessutom.

    För det andra så skulle jag råda att försöka få sommarjobb och/eller extrajobb och spara pengar inför studier utomlands. Många oförursedda utgifter kan "dyka upp" om man ska bo utomlands och det är mycket bra med både arbetslivserfarenhet (då kan det bli lättare att få extrajobb även utomlands) och med en liten extra "kapital" - i "bagaget".

    Att lära sig att "hushålla" - laga mat, städa, tvätta och betala räkningar är också mycket bra och kanke även nödvändigt om man ska som ganska ung bo långt från föräldrahemmet.

    Men nu till frågan om Gymnasieval. IB-programmet>>, det internationella gymnasieprogrammet skulle jag rekommendera i första hand, och det, oavsett vad man vill läsa utomlands eller i vilket land man vill läsa. Det internationella programmet förbereder, enligt min mening, bäst till "internationella studier".

    På vilka >>gymnasieskolor som IB-programmet erbjuds i Sverige, kan man se här:www.gymnasieguiden.se

    En annan tanke är att testa plugga utomlands eller i alla fall "vistas utomlands" i en annan form än på semester med familjen - t.ex kan man söka till ett utbytesår eller en Språkresa under sommarlovet; se t.ex info om UHR´s program för utbytesår>>.

    Om eleven läser på ett "vanligt" svenskt nationellt program, kan jag råda att försöka på olika sätt inrikta sina studier på "utlandet" och i första hand mot det landet där eleven sedan vill plugga.
    Detta kan man göra genom val att valbara kurser och genom val av temat för sitt Gymnasiearbete (en obligatorisk kurs i åk3 på de nationella svenska programmen). Om man väljer GA-tema som handlar om det landet där man senare vill läsa, kan man "spara tid" genom att ta reda på mycket av det som man ändå behöver veta om det "aktuella landet" samtidigt som man gör den obligatoriska GA-kursen.