Nadja
    Hej! Jag ska börja i tredje året på naturvetenskapsprogrammet nästa vecka och därmed också gymnasiearbetet. Jag har under de närmaste veckorna funderat över ämnen att skriva inom biologi eller kemi, som intresserar mig. Men har fortfarande inte bestämt mig och är extremt orolig och rädd för att inte hitta ett ämne. Jag undrade om ni kunde tipsa mig om flertal olika ämnen att skriva om och som man kan göra experiment med då jag helst vill göra något fysiskt också?.

    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja,

    det är Lärare i Biologi och Kemi som skulle kunna ge dig tips på temat för gymnasiearbete, inte en Studie- och yrkesvägledare. SYV har en annan kompetens, inte inom Naturvetenskapliga ämnen. Men vi ställer din fråga till några sakkunniga och hoppas få in svar, som vi i så fall vidarebef. till dig.

    Hälsningar och hoppas kunna återkomma med svar till dig!

    L. :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Förslag på teman för GA inom Biologi, Kemi, Fysik och Naturvetenskap - finns på den här sidan: http://www.leijonhufvud.org/gymnasiearbete/amnesforslag/ . Inom Kemi/Biologi/Miljö kan man t.ex jämföra mängd antibiotika per gram kött, lax eller kycklingkött från olika livsmedelsproducenter.

    Inspiration och hjälp i uppsatsskrivande kan man hämta på den här hemsidan: https://www.studienet.se/. Exempel: GA - Sötningsmedel & påverkan på människan.

    Förslag på ämnen till gymnasiearbete i Biologi/Naturkunskap/Naturbruk finns bl a på http://www.gyf.se men se också förslag som är listade nedan:

    •   Föda upp något djur och studera dess utveckling.
    Eller plantera några växter och ge dem olika näringstillskott och jämföra deras utveckling (vilka näringstillskott gav bättre resultat, och förklara varför) och/eller analysera färdiga växter vad det gäller "nyttighet" som människo- eller djurföda (innehåll av nyttiga och skadliga ämnen - koppla det till vilka näringstillskott växterna fick under sin uppväxt).

    •   Undersöka hur en sjö eller något vattendrag ”mår”. Kolla halter av
    gift i fisk, pH m.m. Ev. också ge förslag till åtgärder och försöka
    hitta orsaken till problemen (om det finns några).

    •   Undersöka hur den samlade kunskapen om natur- och resursfrågor tas tillvara i politiken idag.

    •   Jämföra växt- och djurlivet i två sjöar och se vad de ev. skillnaderna beror på.

    •   Fota ett dött djur dagligen för att följa nedbrytningsprocessen.

    •   Plantera växter i olika miljöer (olika ljus, temperatur och
    fuktighet) för att se vilken miljö som passar dem bäst och sedan
    diskutera vad det kan bero på att vissa miljöer passar dem bättre än
    andra och varför det är skillnad mellan olika växter.

    •   Om man genom kunskaper i olika växters kemiska sammansättning
    (t.ex. om man vet att hundkex innehåller mycket natrium och smörblommor
    mycket fosfor) kan utvinna olika ämnen på något sätt skulle det vara
    roligt att göra det. Altenativt undersöka vad olika
    växter innehåller och om det är mycket skillnad.

    •   Räkna på, och undersöka vilka alternativa, hållbara energikällor man skulle kunna satsa på i utvecklingsländer.

    •   Undersöka olika växters lämplighet som bränsle.

    •   Källsortering: ger den miljövinster eller förluster (med de extra-transporter som tillkommer)?

    Hoppas ngt. förslag ovan kan bli till hjälp för dig!

    ANNA