Elizabeth
    Hej SYV!

    Jag går mitt tredje år på IB programmet och har ingen svenskkurs, därför kommer jag stt göra Tisus prov för att få behörighet till svenska universitet. Jag har gjort tisus förut men fått underkänt på läsförståelsen två gånger, och har min sista ”chans” i maj då jag tänker söka universitet till hösten 2024. Om jag i värsta fall får underkänt kommer jag att behöva göra om alla tre delar av tisus provet hösten 2024 och därmed kunna söka till universitet tidigast våren 2025. Finns det andra alternativ eller plan B jag kan ha, kanske göra provning i SVA3? Hinner jag? Vem är ansvarig för det? Vart går betyget? Hur kommer det att se ut gällande mitt IB diplom?

    Jag vill jättegärna börja universitet i höst, och vill undvika på alla möjliga sätt allt som skulle hindra mig från det. Har ni några förslag på hur jag kan lyckas med det?

    Tack på förhand
    Vänliga hälsningar från Elizabeth

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Ditt IB-diplom påverkas inte av att du får resultat från TiSUS eller betyget i en svensk kurs Svenska som andraspråk 3.
    Tips nr.1! fråga på din gymnasieskola om du skulle kunna göra prövning i SAS 3 (kursen svenska som andraspråk 3). Så länge du är gymnasieelev får du göra prövningar endast på din egen gymnasieskola. Gymnasieeleven har rätt att göra prövning i en kurs som hen läst på gymnasiet och fick F i, eller om undervisning i en kurs som är inskriven i elevens individuella studieplan ej kan erbjudas/genomföras. Du har alltså inte rätt att kräva att din gymnasieskola ger dig möjlighet att göra prövning i SAS 3 men du kan fråga om det. Det är inte förbjudet för skolorna att frivilligt erbjuda eleverna genomföra prövningar. Så, jag tycker du bör fråga om det på din gymnasieskola. Ytterst är det rektorn som är ansvarig, så kanske lika bra att direkt fråga rektorn. En förklarande sammanfattning om prövningar finns på https://www.fragasyv.se/info/provning
    ***
    Tips nr.2! Se om du hittar en utbildning på en svensk högskola eller universitet som ges på ett annat språk än svenska, t.ex på engelska. I så fall så kanske du inte behöver få godkänt på TiSUS eller i kursen SAS 3 (för att undervisning kommer ju ej bedrivas på svenska).
    Vilka utbildningar på de svenska högskolor och universitet med start HT24 som blir sökbara fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden, som blir den 15 mars 2024 (anmälan öppnar på www.antagning.se cirka kl. 13.00 den dagen). Men redan innan dess kan man se många utbildningar som har planerad start HT24. Titta på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats/hemsida.
    Jag la in följande filte:r "kräver ej tidigare högskolestudier", "start HT24" och "undervisningsspråk Engelska " - se i listan på studera.nu/jamfor-utbildning  både Kurser och Program 604 utbildningar (både kurser och program som sorterades ut på de filter som jag la in). OBS! sökfunktionen på www.studera.nu är inte perfekt och ibland ser man några "felaktigt träffar" i listorna, så du får själv titta på utbildningarna och bedöma om de motsvarar det du är intresserad av.

    Tips nr.3! kika på utbildningar i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex finns utbildningar med undervisningsspråk Engelska inom yrkeshögskola, se exempel på en YH-utbildning nedan:
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/it-saekerhetstekniker-etisk-hackare
    Du frågar också om "vem som är ansvarig", men ansvarig för vad? (jag har inte riktigt förstått frågan och kan därför inte svara på den).

    Studie- och yrkesvägledare