Mattias
    Hej!
    Jag vill läsa engelska 7 på vuxenutbildning. Till min utbildning som jag vill gå krävs ingen behörighet för detta. Jag vill bara höja min merit så jag kommer in. Det jag undrar är om betyget jag får i den kursen även räknas in i mitt slutbetyg eller om endast själva meritenpoängen läggs in i mitt slutbetyg? Själva meritpoängen kanske "spelas ut" om jag tex får E i slutbetyg i engelska 7. Då kanske det inte är värt att läsa engelska 7?
    • : Har även gått ut gymnasiet med examensbevis
    • Liselotte : Bra att du har förklarat att du gick ut gymnasiet med Examensbeviset. Det är olika regler för Slutbetyg och för Examensbevis.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mattias,

    du "vinner" på att ha godkänt betyg i eng 7, även om du får endast E betyg.

    Betyg i eng 7 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal, eftersom du har Examensbevis.

    Reglerna för dem som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare var annorlunda; de fick Slutbetyg.
    Från år 2014 och senare får elever på gymnasiet som mål Examensbevis, de som ej uppnår målet - får Studiebevis.

    Du har examensbevis. För dig räknas betyg i kurser som ger meritpoäng in i ditt jämförelsetal. Eng 7 ger 1.0 i merit. OBS! om du redan har 2.5 i merit, kan du inte få mer... max i merit är 2,5.
    *******
    Exempel; vi säger att du idag har alla A betyg men inga meritpoäng. Då blir ditt jämförelsetal 20.0 och meritvärde blir = jämförelsetal, för att man ska "plussa på" meritpoängen men du har ju inga, så det blir

    20.0 + 0.0 = 20.0

    Och så läser du eng 7 får E betyg. Då blir det så här: ditt jämförelsetal sänks till 19.6 pga E-betyget

    19.6 + 1.0 = 20.6

    Meritvärde har "växt" med 0.6 ändå, så det är alltid med minst + 0.6 man höjer sitt meritvärde om man får godkänt betyg i eng7.

    *************
    Ett annat "extremexempel" - om en elev har alla E betyg och läser eng 7 och får A i eng7.
    10.0 hade eleven i jämförelsetal innan hen fick betyg i eng 7
    men det nya betyget inräknat blir elevens jämförelsetal ca 10.4 + 1.0 i merit ger meritvärde på 11.4, dvs hen har höjt sitt meritvärde med 1,4.

    På så sätt kan man höja sitt meritvärde med hjälp av godkänt betyg /eller högre än E/ i eng7 med mellan 0.6 och 1.4.

    Sammanfattning om Reglerna för Meritpoäng för Dig med Examensbevis finns på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Vänligen och lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Stort tack!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • :

      Vad blir meritpoängen för mig som har fått D på eng7?. Gick på gymnasiet mellan 2014-2017 och har gymnasieexamen och läste eng 7 på Hermods (distans).

    • Milla : Meritpoängen för dig för eng 7 blir + 1.0. Men eftersom betyget räknas även in i ditt jämförelsetal - så kan Jmf för dig både höjas och sänkas, beroende på vilket Jmf du hade innan du fick betyget i eng7. Exempel: om du hade alla C-betyg i alla kurser på gymnasiet, fick du Jmt på 15.0 och i så fall är D-betyget lite lägre än ditt snitt-betyg och du får lite lägre Jmf (det blir 14.9 i stället för 15.0) men den totala höjningen i MERITVÄRDE blir då för dig + 0.9 vilket är ändå en stor "vinst".
    • : Mitt meritvärde från gymnasiet är 13,85 men om vi räknar in matematik 5 då blir det 14,70. Får jag fortfarande 0,9 i meritpoäng i eng7?
    • Milla : Jag tror du menar att ditt JÄMFÖRELSETAL är 13.85 och meritvärde innan du fick eng7 betyg var 14.7 (då du fick + 1.0 meritpoäng för matte 5). Om ditt Jmf är 13,85 då har du "snitt" på mellan D och C och D-betyget inräknat i ditt Jmf sänker det med ca 0.05 och ditt nya jmt blir då 13,80 men glöm inte räkna in även betyget i matte 5 in i ditt jämförelsetal... - om ditt nya jmt tal är 13,8 och du får 1.0 meritpoäng för eng7 och även 1.0 för matte 5 - blir med det ditt Meritvärde ca 15,8... men du skriver att ditt meritvärde var innan eng7 14.7 och du får höjning för eng7 på ca + 0.95, blir med det ditt nya meritvärde 15,65... man räknar alltså så är man tar jämförelsetal och plussar sedan på meritpoängen. du eller vi behöver inte räkna på det - det gör Antagning.se när du söker till svenska högskoleutbildningar.
    • Milla : Ta annars alla dina betyg till syv på komvux som kan hjälpa dig att räkna.. om det är viktigt för dig att räkna ... men vad du, vi eller syv på komvux räknar fram kommer inte spela roll. Det är vad Antagning.se räknar fram som kommer att gälla.
    • : Ok. Så just nu är mitt meritvärde 15,65. Men om jag nu gör prövningar i andra ämne, kommer de betyg jag får i de sänka/höja mitt meritpoäng på eng7 eller blir det oförändrad? (Jag vet att de kommer höja mitt meritvärde från 15,65).
    • Ludmila : Betyg i olika kurser påverkar inte varandra. Det betyget du kan i en viss kurs gäller tillsvidare. Har man flera betyg i samma kurs, är det i så fall det Högre betyget som gäller. ... försök få så höga betyg i alla kurser du läser eller gör prövningar i. Mer kan du inte göra och Lycka till!
    Läs alla kommentarer