IsaakF
    Hej, jag går sista året på naturbruksprogrammet , inriktning serviceteknik och lantbruksmaskiner. Jag skulle vilja bli traktormekaniker efter skolan och har letat runt lite, men det verkar inte finnas någon specifik utbildning. Jag undrar nu om det skulle funka att gå allmän mekaniker utbildning och sedan rikta in sig på traktorer när man kommer ut i arbete? Skulle man lika gärna kunna jobba som lärling hos en maskinmekaniker istället för att gå en riktig utbildning, eller är det smidigt att också ha allmän fordonsutbildning? Vad krävs för kompetens att en arbetsgivare på en gård/maskinverkstad ska anställa en?
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att bli traktormekaniker är en specifik karriär inom mekanik och lantbruksmaskiner. Arbetsgivare inom lantbruk och maskinverkstäder värderar praktisk erfarenhet högt. Kompetenser som efterfrågas inkluderar förmågan att diagnostisera och reparera motorer, hydraulsystem och andra mekaniska system, förståelse för elektroniska system i moderna traktorer, och god problemlösningsförmåga.

    Allmän mekanikerutbildning eller bli Lärling hos en traktormekaniker?
    **Allmän Mekanikerutbildning:** Det är en god start att gå en allmän mekanikerutbildning. Denna utbildning ger dig en bred grund att stå på och grundläggande kunskaper i mekanik som är viktiga för alla typer av mekanikerjobb. Efter en sådan utbildning kan du specialisera dig på traktorer och lantbruksmaskiner genom tilläggs- eller påbyggnadsutbildning, arbete och praktisk erfarenhet.

    **Lärlingsprogram:** Att arbeta som lärling hos en maskinmekaniker är ett annat effektivt sätt att lära sig yrket. Genom att arbeta direkt under en erfaren mekaniker får du praktisk erfarenhet och kan lära dig specifika färdigheter som är relevanta för traktorer och lantbruksmaskiner.

    Du kan också kika på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola. Se utbud på www.yhguiden.se
    Kanske kan någon yrkeshögskoleutbildning t.ex utbildning/institutet-for-tillampad-hydraulik-ith/hydraulsystemtekniker bli av intresse för dig?

    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • IsaakF : Tack så jättemycket för utförligt svar !
    • SYV-besökare : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!