johnJ

    Jag trivs inte i min klass eller min gymnasieskola och inte på min inriktning jag har bytt en gång innan och första året var det lugnt kan ha berott på distansen och för jag har långt att pendla men nu känner jag att jag inte orkar längre för jag vill verkligen inte jobba med det jag går fast vet samtidigt inte vad jag vill göra i framtiden så känner mig bara vilsen medans jag går här och mår dåligt varje dag för att det känns som att jag kommer kasta bort 3 år.

    • : Jag mådde bra under högstadiet men det var nog för att jag hade många vänner där samt bra sammanhållning i klassen vilket inte finns där jag går idag.
    • : Kan även tänka mig läsa gymnasiet på distans om det är möjligt för jag trivdes väldigt bra under distanstudierna.
    • Milla : Du skriver bland annat om att du har långt att pendla. Men finns det möjlighet att gå på gymnasiet som ligger närmare, så du inte ska ha så långt att pendla?
    • : Har pratat med dom men det gick inte att byta till den skolan
    • Mikael : Läs hela svaret från Syv Milla,nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tråkigt att läsa om att du inte trivs på din skola och din utbildning. Vad gäller god sammanhållning i klassen så kan inte vi på FRåGA SYV görs så mycket åt det, beklagligt nog. Men prata med kuratorn på din skola, men din klasslärare/mentor och med annan personal på skolan. Ytterst är det rektorn som är ansvarig på en skola.
    se om du kan söka till Korrespondensgymnasiet/distansgymnasiet.
    Titta också på alternativet: läsa allmänna kurser på folkhögskolorna.
    Gymnasiet är i Sverige inte obligatoriskt att läsa på. Om du kan få jobb, kan du börja jobba i stället för att gå på gymnasiet.
    Angående det du skriver om att "kasta bort 3 år", så vill jag påminna om att rätt många kurser är exakt samma på alla nationella gymnasieprogram, t.ex läser alla elever svenska 1, matematik 1, engelska 5, idrott och hälsa 1 och minst en kurs inom ämnena samhällskunskap, historia och så läser man också "naturvetenskapliga studier": olika mycket på olika gymnasieprogram, men i alla fall som minst kursen naturkunskap 1a1 (50 gymnasiala poäng). Sedan är det också så att genom så gott som alla studier vässar man sin Studieteknik, vilket är mycket värdefullt för att man kommer senare i livet behöva lära sig olika saker och ju snabbare och bättre man lär sig att lära sig nya saker, desto bättre kommer man att fixa sin framtida yrkeskarriär. Kika gärna på Gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år kommer du ha "åldern inne" för att kunna börja läsa på komvux. I de flesta kommuner erbjuder komvux distansstudier i många gymnasiala kurser (ofta i de teoretiska, ej i praktiska kurser).
    Om du skulle hoppa av gymnasiet nu, och inte får något jobb och inte kommer in på en folkhögskola, så behöver du i så fall vänta till våren det kalenderåret du fyller 20 år för att då blir det dags att göra planering med SYV-en på komvux så att du skulle till hösten kunna påbörja studier på eller via komvux.
    I undantagsfall kan utbildningsförvaltninen köpa plats på komvux för en yngre person; vänd dig till utbildningsförvaltningen i din kommun (alltså den kommunen där du är folkbokförd). Dock vill jag på förhand säga att chansen är inte stor att utb.förvaltningen köper plats på komvux; det ska "mycket till" för att det ska bli så: individuell bedömning görs; det kan också ta lång tid innan du får svar från utb.förvaltningen för de behöver göra en ordentlig utredning av din situation innan de kan svara om de kommer eller inte kommer köpa plats för dig på komvux.
    Mitt förslag är att du snarast börjar aktivt söka jobb. Får du anställning, så är det en "bra anledning" att hoppa av skolan för då börjar du skaffa dig arbetslivserfarenhet och kan studera senare i livet, när du känner att det blir dags för det.
    Ännu ett förslag jag har är att du tar kontakt med KAA-ansvarig i din kommun. Ring till växel i den kommunen där du är folkbokförd och fråga vem som är ansvarig för det Kommunala Aktivitetsansvaret (KAA); om de i växeln inte kan svara på det, be att få prata med någon på utbildningsförvaltningen (där borde de veta vem eller vilka som är KAA-ansvarig(a) och berättar för dig hur du kommer i kontakt med hen eller dem).

    Studie- och yrkesvägledare