Adam

    Hej jag har snart känt hela årskurs 1 i gymnasiet att jag är trött på skolan och skulle hellre vilja börja jobba som snickare redan nu! Går då programmet bygg o anläggning och har just nu en praktik plats som ja jobbar hos 2-3 gånger i veckan. De skulle ju säkert gå att fråga dom om ja skulle kunna få heltids lärlings jobb för läste att bli snickare utan utbildning måste man gå 2 år som lärling hos ett företag. Men är rätt säker på att mina föräldrar inte hade stöttat mitt val då dom båda hoppa av och ångra sig senare i livet. Men ja vet att jag vill bli snickare och förmodligen jobba me se resten av livet för de är de jag tycker om och göra! Om ja skulle hoppa av gymnasiet hade jag ändå tänkt att hitta ett jobb innan så jag vet att ja inte måste sitta runt och söka en massa utan skola och jobb! Men går de att bli lärling redan nu o börja jobba påriktigt om 2 år eller måste man gå i skolan? För är extremt skoltrött och kommer inte orka med 2 år skola till! Mvh Adam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    i Sverige får man börja jobba från det att man fyller 13 år.
    Om du får jobb så får du jobba. Det är bra att skaffa sig arbetslivserfarenhet och så lön också, förstås.
    Men att ett byggföretag skulle anställa på heltid någon som är under 18 år (och med det inte har körkort vilket kan bli ett hinder) och som inte får jobba på obekväma arbetstider och inte får utföra vissa arbetsuppgifter (t.ex finns begränsning på vilken vikt en ungdom under 18 år får lyfta och så får hen inte arbeta ensam heller) har jag svårt att tro. Men du får givetvis fråga på den arbetsplatsen där du går på praktik och även på andra arbetsplatser. Se till att få anställning innan du eventuellt hoppar av gymnasiet. Du kan börja med att försöka skaffa dig extrajobb och/eller sommarjobb. På vårlovet kommer du bli ledig från skolan och kan då jobba heltid, om du får ngt jobb, så att säga. Sedan kommer det sommaren med långt uppehåll från skolan. Sök sommarjobb.

    Byggnadssnickare är ett kvalificerat yrke där man måste ha varierande kunskaper. Och för att bli en "fullvärdig snickare" behöver du bland annat kunna läsa ritningar och olika instruktioner som bl.a kan vara skrivna på engelska. Man måste också vara en problemlösare. På byggritningar kan det ibland stå "löses på plats" och då måste man som byggnadsarbetare komma på en lösning som håller, som inte strider mot byggreglerna (då ska man även känna de reglerna), som ska se snygg ut och som kommer gå igenom slutbesiktningen (i annat fall kan det stå byggföretaget mycket dyrt).
    Att ha körkort kan ställas som ett krav av byggföretagen (bl.a på grund av att byggarbetsplatserna kan ligga på ställen dit man inte kan komma med kollektiv trafik). Är man under 18år så kan man inte ha körkort, man får inte jobba ensam, med farliga medel eller på obekväma arbetstider - så varför skulle en arbetsgivare anställa någon som har sådana begränsningar om det finns jobbsökande som inte har några begränsningar? Att vara villig att arbeta hårt är en stor merit, men det är inte alltid det räcker eller kan överväga andra meriter som rätt och tillräcklig utbildning, arbetslivs- och livserfarenhet och specialkompetens att lösa vissa mycket kvalificerade arbetsuppgifter.

    Argument på varför du (i längden) vinner på att försöka genomföra gymnasial utbildning
    Sedan har jag också en fundering (som också är ett argument i att stanna i skolan så länge som möjligt): om man tittar på arbetsmiljöstatistiken ser man att byggnadsarbetare ådrar sig förslitningsskadorna (av tunga och ibland monotona arbetsuppgifter) och det är sällan så att de kan jobba praktiskt på ett bygge fram till pension. Och har man ingen bra utbildningsgrund att stå på och är mitt livet (t.ex har fyllt 48 år) men pga förslitningsskadorna inte kan jobba vidare med det de redan kan, samtidigt som det är fortfarande mycket långt till pension, så står man där och inte har någon hållbar lösning...Om man under sina unga år inte skaffar sig stabil (gedigen) kunskapsgrund, blir det mycket tufft att försöka lära sig någonting nytt när man är äldre. Inom arbetslivet uppstår ofta situationer när man behöver lära sig någonting helt nytt och om man inte har studievana, blir det mycket svårt.
    Hänvisningar/lästips
    av.se/så-far-barn-och-ungdomar-arbeta-broschyr-adi043.pdf