Sofia

    Hej, Jag har gått ut gymnasiet och jag gick ett samhällsvetenskapligtprogram. Jag ska läsa matematik 3b nu i mars på komvux. Jag har dock även funderat på att jag vill göra en prövning på matematik 1b för att höja mina betyg inför när jag ska söka i höst. Prövningen är då i april. Hur rekommenderar ni att jag gör? Hinner jag läsa både matematik 1b och matematik 3b samtidigt? Jag vill ju helst göra prövningen nu i vår inför hösten 2020.

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Matte 3 läser man på heltid på fem veckor. Varför vill du göra prövning i matte 1b? Gör prövning i matte 1a i stället och kanske även i matte 2a.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag visste inte att man kunde göra 1a och 2a då jag under min gymnasietid läst 1a och 2a. Tack för svar!
    Daniel SYV

    Hej

    till prövningen förbereder dig dig genom självstudier. Mattekurserna bygger direkt på varandra, så om du läser matte 3b, är du då automatiskt bättre förbredd inför prövningen i matte 1.
    Håller med Milla SYV (se hennes svar) om att det är mer fördelaktigt för dig att göra prövning i matematik 1a; betyget i matematik 1a eller 1b eller 1c kommer räknas in... men det är lättare att få högre betyg i matematik 1a, då förstår inte jag varför du skulle göra prövning i 1b.
    På samma sätt kommer betyget i matte 2a räknas in i stället för ditt nuvarande betyg i matte 2b. Så, om du ej har A betyget i matte 2b, kan du göra prövning i matte 2a - om du tror att du kan få högre betyg.

    • : Tack för bra svar. Jag har ju läst matte 1b och matte 2b så därför trodde jag att jag endast kunde göra prövning på 1b och 2b. Så det spelar alltså ingen roll om jag gör prövning på matte 1a och 2a när jag exempelvis söker till universitet? Sedan har jag hört att man endast kan göra 1 prövning per gång, vill helst inte vänta tills nästa termin för att göra ännu en prövning om det nu är så.
    • Anna : De som inte längre är gymnasieelever, får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner; du behöver inte göra prövningar där du bor eller är folkbokförd. Det finns ej, generellt sett, ngn begränsning på antal prövningar per termin eller per månad...
    Daniel SYV

    Hej

    till prövningen förbereder dig dig genom självstudier. Mattekurserna bygger direkt på varandra, så om du läser matte 3b, är du då automatiskt bättre förbredd inför prövningen i matte 1.
    Håller med Milla SYV (se hennes svar) om att det är mer fördelaktigt för dig att göra prövning i matematik 1a; betyget i matematik 1a eller 1b eller 1c kommer räknas in... men det är lättare att få högre betyg i matematik 1a, då förstår inte jag varför du skulle göra prövning i 1b.
    På samma sätt kommer betyget i matte 2a räknas in i stället för ditt nuvarande betyg i matte 2b. Så, om du ej har A betyget i matte 2b, kan du göra prövning i matte 2a - om du tror att du kan få högre betyg.