Richardduboi

    Hej igen! Om jag föstår rätt så var Matematik 2b obligatorisk på bland annat de tekniska programmet. Att de som läste mot installationselektriker, elektronik eller industrielektriker på elprogrammet fick automatiskt lära sig matematik B då ellära, trefas m.fl. innehåller detta. Det jag undrar är om två årig verkstadsteknisk på gymnasiet med elteknik som tillvall ingår i denna kategori. Det vill säga om det var Matematik 2b vi läste obligatorisk. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kan tyvärr inte (vågar inte) ge svar på din fråga. Innehåll i de nuvarande kurerna i ämnet matematik på nivå 2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2 Problemet med mattekurserna är bl.a att den gamla Matematik B var på 50 gymnasiala poäng och de nuvarande (motsvarande) kurser Matematik 2a, 2b och 2c är dubbelt så stora, på 100 gymnasiala poäng.
    Frågan är också varför du vill få reda på om du för ett antal år sedan läste matematik på viss nivå? Är det för att du nu vill söka till någon utbildning som kräver matematik 2b eller 2c, eller matematik 2a/2b/2c? I så fall är det viktigt att du har AKTUELLA KUNSKAPER i ämnet. Exempel: om man kommer på en utbildning där man inte har tillräckliga förkunskaper och får kämpa jättemycket och kanske t o m tvingas sluta på utbildningen (hoppa av) så blir det inte bra varken sig för personen i fråga eller för samhället som lagt resurserna på att erbjuda studieplats som inte leder till examen och möjlighet att få jobb inom valt yrke.
    Om du ändå vill få svar om dina "gamla" betyg motsvarar en nuvarande kurs i matematik och i så fall på vilken nivå i matematik, då råder jag dig boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig alla dina gymnasiala betyg så får SYV-en på komvux "forska" i saken; hen kan kontakta betygsexperter vid behov. Bra i så fall att ha dina betyg "framför sig" för att kunna uppge kurskoderna och andra detaljer kring din utbildning (vilket kan behövas för att ge rätt svar). "Konstigt nog" gäller gamla betyg tillsvidare men vad är de värda om man de facto har glömt mycket och inte har kunskaperna på vilka man ska bygga vidare inom den utbildning man kommer in på? :(
    Komvux bör kunna erbjuda dig göra nivåbedömningstest som säger på vilken nivå i ämnet matematik som du kan börja läsa nu. Man får inte något betyg om man gör nivåbedömning men om testet visar att du skulle idag kunna börja läsa matematik 3b eller 3c, då har du de facto kunskaper som motsvarar godkänt betyg på nivå 2, alltså i en av kurserna: matematik 2a, 2b eller 2c.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Richardduboi :

      Tusen tack för ditt svar!

      Anledningen till att jag vill veta detta är att jag funderar på att söka till socionomprogrammet som kräver matematik B (alt 2b alt 2c) som särskild behörighet.

      Angående nivåbedömningstest på Komvux, så har jag gjort testet och det såg inte bra ut. Jag skulle behöva fräscha upp mina mattekunskaper en hel del tycker jag.

      Jag skall göra som du föreslår för att få svar på om mina "gamla" betyg motsvarar en nuvarande kurs i matematik och i så fall på vilken nivå i matematik.

      Tack än en gång för ditt snabba och utförliga svar!

    • Milla :

      Socionomprogrammet blir man behörig till även med godkänt betyg i matematik 2a (och inte endast i 2b eller 2c). Så här beskrivs behörighet till socionomprogrammet: "Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2". Eftersom det specifikt krävs matte 2, då behöver man ha de aktuella kunskaperna utan vilka det blir svårt att klara av utbildningen. Jag tycker därför att du vinner på att läsa matte 2 på komvux!

    • Richardduboi :

      Vilken GRYMMA relevanta svar du kommer med! Jag håller med dig om att jag vinner på att läsa matte 2 på komvux - det gör ju ingen skada utan är bara till fördel! Det får bli så.

      Tack för dina svar och trevlig helg på dig!