aliasluv

    Hej jag undrar om det är möjligt att läsa kandidatprogram i astronomi och astrofysik samtidigt som läkarprogrammet, jag frågade syven i vår skola och hon sa att man kan läsa till apotekare och läkare samtidigt ( först läsa läkare ett år och sedan söka till apotekare ). Så ifall man kan läsa ett 5årig o 6årig utbildning samtidigt så måste man väl kunna läsa 6år o 3år samtidigt också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan inte rekommendera att försöka läsa två heltidsutbildningar samtidigt (det är för ansträngande). Institutionerna där utbildningarna ges kan också ha "synpunkter" på att man missar obligatoriska moment i utbildningen ...
    Formellt sett, så kan man bli antagen till två program som båda går på heltid (av antagning.se) - då ska man göra så här:
    man ska först komma in på ett program och när man läser det programmet ska man söka till ett nytt program och man bör lägga in ansökan till det nya programmet högre upp än de kurserna man söker till inom sitt program (där man redan läser); detta för att inom "sitt program" har man platsgaranti på kurserna. På så sätt, om man vinner i konkurrensen om utbildningsplats, kan man bli antagen till ett nytt heltidsprogram och samtidigt har man platsgaranti på kurserna inom det programmet där man tidigare varit antagen och där man fortsätter bedriva studierna.
    I praktiken är det inte möjligt (i alla fall enligt min erfarenhet) att, samtidig som man läser på läkarprogrammet, även läsa ännu en heltidsutbildning (vid sidan av...). Läkarprogrammet är så pass krävande att jag kan inte tänka mig att man utöver det som man måste prestera inom läkarprogrammet har 40 timmar i veckan "över" att lägga på ännu en till heltidsutbildning.
    Att utbildningen bedrivs på heltid betyder att studieinsats är uppskattad till cirka 40 timmar per vecka.
    Det kan säkert hittas några (väldigt få) fall då folk lyckades (kanske) bedriva två heltidsutbildningar samtidigt men då är det så att de personerna är särbegåvade (t.ex har fotografiskt minne) och dessutom ges minst en av de utbildningar på distans (man kan ju inte klona sig och finnas på två olika platser samtidigt).

    Studie- och yrkesvägledare