Hanna
    Hej, jag har en fråga ang att höja sin merit. Jag har just nu 18,2 inklusive merit i gymnasiebetyg. Jag har även skrivit hp och läst på komvux tidigare (alltså räknas jag väl in i 3 kategorier när jag söker in). Men kan jag läsa en distanskurs i tyska 3 för att kunna höja min merit ytterligare? Är jag helt ute och cyklar eller kan man göra så?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    betyg i tyska 3 kan höja ditt meritvärde, även om du redan har max i meritpoäng (max i merit är 2,5). Om du ex. får A betyg i tyska 3, kommer antagning.se räkna in även det betyget, vilket kan höja ditt totala meritvärde med kanske upp till + 0.2... lite beroende på hur högt Jämförelsetal du har.
    Av de 18.2 som du har nu, inkl merit - hur mycket är just Jmf, jämförelsetal?
    ******
    Om du inte har max i merit idag
    och om du inte har max inom moderna språk som är 1,5 - kan du få merit för tyska 3 (+ 0.5); försök i vilket fall som helst få så högt betyg i tyska 3 som möjligt.

    Ang. just Distans - så är det upp till komvux i din kommun (där du är folkbokförd) att svara om de erbjuder just tyska 3 på distans.

    Om meritpoäng för dig med Examensbevis - gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit

    • : Tack för snabbt svar! Om jag nu skulle läsa en distanskurs i tyska på ca 5 veckor. Skulle det räknas in nu till hösten eller är det försent?
    • Anna : Om du kan ladda upp betyget på www.antagning.se senast 20 juni 2019, då kommer det betyget hinna räknas in.