a.
    Hej!

    På Uhr statistiks hemsida står det såhär t.ex antagna 12 och 28 reserver,men jag förstår inte riktigt? menar de att de antagna är tolv och 28 reserver har också kommit in? d.v.s att de 28 reserverna inte är reserv längre utan har kommit in på utbildningen.
    Men obs! jag tog bara exempel på (antagna nr 12 och 28 reserver) kan vara helt andra siffror och utbildningar utan jag menar allomfattande för alla vad som menas.
    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A, det är bättre du kontaktar en ansvarig för just den sidan där du hittade de siffrorna som du undrar över; för att de vet bäst vad det är för siffror som de har publicerat och vad som menas med det.

    Allmänt brukar det vara så
    RESERV - plats i reservkön får man om man är Behörig men har för lågt meritvärde eller för lågt resultat på högskoleprovet för att vara bland det antal som har högre resultat och som får besked ANTAGEN.
    Sedan väntar man på att de som är Antagna ska svara om de vill behålla sina platser eller vill lämna Återbud. Lämnas det några återbud, börjar man kalla in från RESERV, reserv nr.1 kallas in först.. och så vidare. Reserver kan också svara Ja eller Nej till erbjuden plats.
    Sedan när utbildning börjar, så dyker inte alltid alla upp. Då brukar några platser befrias då... och då fortsätter man kalla från reserv.