Undersköterska diplomen

    Hej! Jag har studerat undersköterska utbildningen kombo med Sva grund. Jag vet att man inte får en undersköterska diplom om man inte blir klart med Sva 1, min fråga är ju det. Få man en tillfälligt diplom då om man har betyg på alla vård kurser och andra kurser som tillhörde undersköterska utbildningen men inte hunnit få godkänd på Sva 1?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Var god läs information på vo-college.se/vad-vi-arbetar-med/certifiering/diplom
    På webben (snabblänk ovan) läser man bland annat följande: en skola måste vara certifierad (det är alltså inte alla utbildare/skolor som har rätt att ge diplom); och det finns även fler krav att uppfylla... du som studerande måste få godkända betyg i "de rätta kurserna": exakt vilka och om undantag kan göras, kan inte jag svara på för att jag är inte expert inom det kunskapsområde. Jag tror inte det finns någonting som heter "tillfälliga diplom", utan jag tror man får ut Diplom när man har uppfyllt alla krav. Men du får gärna kontakta VO-college på [email protected] och få svar från de som jobbar med just de frågorna och är därför experter och kommer ge dig rätt svar på din fråga.
    Jag tänker också så här: de utbildningsansvariga på din utbildning borde också vara insatta i de frågorna som du tar upp i din fråga nu, så du kan gott fråga dem; om de utbildningsansvariga på din utbildning säger att du inte uppfyller kraven och kan därför inte få Diplom innan du har uppfyllt kraven, så måste man lita på det svaret - dock är det inte förbjudet för dig att kontakta VO-college t.ex genom att du skickar epost med din fråga till [email protected]
    Du får sedan gärna återkomma till oss och berätta vad du fick för svar. Reglerna och deras tolkning kan förändras över tid och vi är alltid villiga att lära oss mer (för att kunna hjälpa fler)!

    Studie- och yrkesvägledare