Julina
    Jag har läst vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet och vet inte riktigt vad jag vill bli. Just nu håller jag på att läsa till tandsköterska men tror inte att det är min grej.

    Receptarieprogrammet tilltalar mej en hel del, men eftersom jag inte har alla kurser som finns så måste jag läsa upp dem. Hur funkar det med att läsa kurser nu efter gymnasiet? Kommer de betygen att ingå i mina antagningspoäng då jag söker till utbildningen? Ska jag ta kontakt med närmasta VUX-utbilning för att lägga upp en plan?

    Tack på förhand för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Julina!

    det är på en valfri Folkhögskola eller på komvux (i den kommunen där du är Folkbokförd) eller genom självstudier och efterföljande Prövningar som du kan skaffa dig behörighet i de kurser som du Särskilt behöver för en viss högskoleutbildning.

    När du sedan söker till högskoleutbildning, då kommer betyg i Just de kurser som krävs för särskild behörighet, ex. om det krävs Fysik 2, då är det just betyget i FYSIK 2 /dvs inte i Fysik 1/ som kommer att räknas in i ditt jämföresletal.

    Du läser nu mot tandsköterska, som är en yrkeshögskoleutbildning; jag vill påpeka att det finns andra yrkeshögskoleutbildningar också som mer liknar Receptarie, ex. som leder till yrket Apotekstekniker >>, och det har tidigare funnits yh till Steriltekniker>>, som kanske får nya starter.... Och att det i febr 2018 kommer nya yh "ut" - så man ska kunna se om ännu fler yh kommer att starta framöver.

    Receptarieprogrammet är en mycket populär utbildning och har många sökande med höga betyg. Jag råder dig därför att även göra högskoleprovet och att du helst inte hoppar av din nuvarande utbildning fram tills att du vet att du kan "byta" till en annan utbildning eller få jobb inom kort.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    En utbildad tandsköterska kan även arbeta som administratör eller som receptionist på en tandvårdsklinik. Ännu en möjlighet kan finnas - att få jobb som Steriltekniker>>, ex i "sterilen" på en större tandvårdsklinik.

    En annan väg att gå är att bli en säljare av tandvårdsprodukter.