Rameen

    hej, jag går i 9:an och ska snart söka till gymnasiet. Jag ska bli tandläkare men jag har inte bra betyg i NO-ämnena och matte och det är det man behöver läsa på gymnasiet. Så min syv sa att jag kan läsa samsam på gymnasiet och efter det så kan jag läsa 1 år naturvetenskaplig tekniskt basår på universitet och kan bli tandläkare, så jag ville fråga att är det verkligen så? Kan jag göra så här?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tandläkare, i Sverige, är ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. I grunden bör Tandläkarexamen ligga, alltså examen från ett universitetsprogram som heter "tandläkarutbildning" eller "tandläkarprogrammet". För behörighet till de utbildningar på universiteten måste man bland annat ha godkända betyg i gymnasiekurser: fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. För övrigt ska man även ha grundläggande behörighet till högskolestudier; det får du om du tar examen från ett av gymnasiets nationella program och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    På gymnasiet blir man behörig till tandläkarprogrammet om man tar examen från NA/inriktning Naturvetenskap och har godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. De kurserna som krävs för särskild behörighet till tandläkarutb. ingår som obligatoriska i NA/Naturvetenskap.
    Problemet kan dock bli att mycket höga betyg krävs för att komma in på tandläkarprogrammet/tandläkarutbildningen, i Sverige. Endast alla A-betygen från alla kurser på gymnasiet brukar inte ge plats på en sådan populär utbildning som tandläkarutbildning/tandläkarprogrammet, utan man måste dessutom ha A-betygen även i kurser som ger meritpoäng; alternativt måste man få mycket högt resultat från högskoleprovet. Högskoleprovet befriar dock inte från kraven på behörighet.
    ***
    Läser man någon annan gymnasial utbildning än NA/naturvetenskap kommer man behöva komplettera efter gymnasiet och då prövas man i BII, kompletteringsgruppen (där det ofta krävs högre meritvärde för att komma in).
    ***
    Din SYV (på din skola) har rätt: du kan läsa ett annat program än NA och komplettera efter gymnasiet. Jag vill i så fall rekommendera VO, i första hand; detta för att du kommer då i kontakt med vården, lär dig en hel del inom medicin och omvårdad och om du ändrar dig ang.yrket Tandläkare, så kan du direkt efter VO bli behörig till yrkeshögskoleutbildningar, bland annat yh-utbildning som leder till yrket TANDSKÖTERSKA och du kan även bli behörig till universitetsutbildningar - till tandtekniker och tandhygienist. Det finns flera fördelar i att läsa ett yrkesprogram på gymnasiet, i ditt fall rekommenderar jag VO. Se information om VO på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO
    Du kan t.ex läsa som lärling och ha i så fall rätt till extrapengar från CSN (lärlingsersättning). Lärling kan man bli endast på de yrkesprogrammen, ej på de högskoleförberedande. Du har på alla yrkesprogram rätt att läsa svenska 2,3 och engelska 6 och få grundläggande behörighet till högskolestudier. Oftast är de möjligt att läsa extramatte: matematik 2a och ibland även 3b.
    På ett yrkesprogram lär du dig minst Ett yrke, ibland flera. Efter VO kan man börja jobba som Vårdbiträde, Boendestödjare, Servicemedarbetare inom vården, Undersköterska, Personlig assistent, Hemtjänstmedarbetare m.fl. Det kan vara skönt att jobba ett tag, t.ex ett år efter gymnasiet innan man läser vidare. Då tjänar man pengar och skaffar sig arbetslivserfarenhet.
    Komplettera efter gymnasiet kan man på flera olika sätt, t.ex genom Naturvetenskapliga basår på komvux, folkhögskola eller universitet.
    Varför jag vill "avråda dig" från att läsa SA om du vill jobba inom vården/tandvården sen? Jo, för att du kan bli lika behörig till natur.vet.basår även på VO och du lär dig samtidigt vård-yrken (på VO).
    Vi har många frågor från elever som tar examen från högskoleförberedande program som har medelbra betyg och som inte kommer in på "sina" högskoleutbldningar (pga får låga betyg); de frågar oss Vad ska de göra nu? De har inte lärt sig något yrke och har därför svårt att få jobb. De kommer inte in på de eftergymnasiala utbildningar som de har tänkt sig från början och så "står de där" med "medelbra betyg", utan någon yrkesutbildning eller arbetslivserfarenhet och försöker komma in på komvux yrkesutbildningar men får ofta avslag (pga de redan har gymnasiekompetens med sig). Det är ingen rolig situation. Vi vill förhindra att onödigt många hamnar i den "återvändsgränd". Vi vill därför påtala om de stora värden som finns att "hämta" på yrkesprogrammen (lär man sig ett yrke tidigt i livet, har man bra grund att stå på: man kan då jobba extra vid sidan av sina eftergymnasiala studier sen, sommarjobba mellan universitets-kurserna och har också mycket nytta av att ha varit på arbetsplatserna - man kommer i kontakt med arbetsmarknaden och får värdefulla erfarenheter).