torktumlare

    Hej, jag kan inte bestämma om jag ska läsa YH-utbildning Redovisningsekonom, 2 år. Eller Civilekonomprogrammet, 4 år på universitet. Det jag är ute efter är att få ett jobb så snabbt som möjligt. Jag har ingen annan eftergymnasial utbildning så vilket tror ni gör att jag får jobb lättast? Vad är mest attraktivt för en arbetsgivare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du vill få jobb så fort som möjligt och därför är en 2-årig utbildning - i så fall - att föredra. Du kan i framtiden (även om du får yrkeshögskoleexamen) söka till civilekonomprogrammet och ha både yrkeshögskoleexamen och senare också civilekonomexamen. Det finns allt fler personer som har både examen från universitetsutbildning och från en yrkeshögskola. Sök dock nu både till flera (t o m många) olika yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt till civilekonomprogrammet. De ansökningarna har inte med varandra att göra och du kan få plats både på universitetet och samtidigt på flera olika YH. Detta råder jag dig att göra på grund av att det finns alltid risk att inte komma in (att man söker till en utbildning betyder tyvärr inte per automatik att man också kommer in, så sök till flera/(många) olika utbildningar samtidigt). Läs också gärna ett kort reportage på yhguiden.se/Varför-välja-en-yh-utbildning?
    Tips på YH-utbildningar:
    utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom
    Utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-affarshogskolan-karlstad

    Studie- och yrkesvägledare