Waseemassaf11

    Hej Jag har några frågor som andra kan också tänka sig ställa dem. Kan ni snälla svara på mina frågor i ordning så att det blir enklare att första. 1. Jag tänker läsa Datavetenskapligt program vid Göteborgs universitet. Har man större chans att komma in om man har den utbildningen först i ansökan? Är det den som kallad för Förstahandssökande? 2. Vad är egentligen skillnaden mellan Högskola och Universitet? Är det något skillnad i examen eller i arbetsmarknaden? Finns det något skillnad mellan de om man tänker sig jobba utomlands? 3. Jag vet inte om ni svarar på denna fråga.. Är Software Engineering samma sak som systemvetenskap - programvaruteknik som man läser vid Uppsala Universitet? 4. Om någon utbildning kräver 15 meritpoäng t.ex. och jag har bara 14.5.. är det möjligt att jag kommer in ifall det finns inga av sökande som har högre merit än mig? 5. Om jag söker till utbildning som kräver 15 merit, och jag har 14.5, men om utbildningen kräver Matte 3 bara, och jag har Matte 4 och 5 med mig... är det möjligt att de går efter kurserna och kunskapen istället för meritvärden? 6. Vilka är de bästa 10 universiteten i Sverige år 2023? Jag vet att det är för många frågor, men de är mycket viktiga.. hoppas jag får svar på dem snarast, tusentack för hjälp på förhand! MVH Waseem Assaf

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Din första fråga lyder: "1. Jag tänker läsa Datavetenskapligt program vid Göteborgs universitet. Har man större chans att komma in om man har den utbildningen först i ansökan? Är det den som kallad för Förstahandssökande?" och här är mitt svar: Första- och andrahandssökande är begrepp som finns inom ansökan till Gymnasieskolorna och ev.även i vissa fall till komvux men inte till svenska högskolor-universitet. Du vinner på att som ditt första/högst prioriterat alternativ sätta den utbildning som du helst vill komma in på och jag ska förklara varför... för att i fall du blir antagen till ditt första alternativ så kan de lägre prioriterade alternativen "försvinna"/tas bort men du har inte större chans att komma in på en universitetsutbildning i Sverige i fall du sätter det alternativet som första (i alla fall som regel. I undantagsfall t.ex om du söker i AU/alternativt urval så kan kravet finnas på att du söker just den utbildning i första hand och annars kommer du inte kunna prövas i AU-urvalet... AU är ett undantag och finns ganska sällan ... Läs gärna om AU på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola).

    Din andra fråga lyder: "2. Vad är egentligen skillnaden mellan Högskola och Universitet? Är det något skillnad i examen eller i arbetsmarknaden? Finns det något skillnad mellan de om man tänker sig jobba utomlands?" - Mitt svar: läs information som finns längre ner på webbplatsen framtid.se/studier/universitet-högskola -- Vad gäller få jobb utomlands, om du menar att bli anställd av utländska arbetsgivare, så är det omöjligt att svara för att olika arbetsgivare kan tänka olika. Det är inte omöjligt att några arbetsgivare kan tycka att utbildning från universitetet är "finare"/bättre.

    Din fråga nr3 - du har rätt: vi kan inte svara; du bör fråga studievägledare på de utbildningar som du vill jämföra med varandra.

    Din fråga nr4 - antagningsgränserna bestäms inte på förhand. Det du ser i antagningsstatistiken är det resultat som uppstått efter tidigare antagningsomgång. Antal utbildningsplatser ställs "mot" sökandes meriter och sedan ser man hur hög/stor merit hade den sökande som kom in sist. Om hen som kom in sist (tog sista utbildningsplatsen) hade 15.0 i meritvärde, så kan det även ha funnits några till som också hade 15.0 som meritvärde men som inte kom in (minst en sökande kom in med 15.0 och tog sista utbildningsplatsen). Hur det blir i framtiden kan man inte veta på förhand.

    Svar på din fråga nr.5 är - tyvärr NEJ.

    Vad gäller rankning av svenska lärosäten, läs gärna information på akaviaaspekt.se/rankning-av-universitet där det bl.a står följande information:
    Topplista på svenska lärosäten i SQ-rankningen för år 2023
    1. KTH Kungliga Tekniska Högskolan (total plats 89)
    2. Lunds Universitet (total plats 95)
    3. Chalmers Tekniska Högskola (total plats 125)
    4. Uppsala Universitet (total plats 128)
    5. Stockholms Universitet (total plats 153)
    6. Göteborgs Universitet (total plats 185)
    7. Linköpings Universitet (total plats 320)
    8. Umeå Universitet (total plats 369).

    Studie- och yrkesvägledare