Leah

    Hejsan Nu har jag läste lite om fritidspedagog yrket som låter intressant. Man får jobba med barn på skolorna och skapa en rolig och fin fritid för dem. Men jag undrar om jag måste som fritidspedagog ha en undervisning på skolan. Då jag läser att när jag läser utbildningen så måste jag sen under utbildningen läsa en viss ämne som bild, musik osv. Jag kan inte se mig själv undervisa dessa ämnen, så vad jag kan jobba med som fritidspedagog förutom detta? Och en annan viktig fråga är det lätt o få jobb efter utbildningen? Är man i behov av fritidspedagoger, jag kommer vara klar med utbildningen 2025. Är det är ett säkert utbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leah!
    I platsbanken på arbetsförmedlingens webbplats ser jag just nu 573 annonser med 1294 jobb som Fritidspedagog (uppgift för hela Sverige, från 19 april 2022). Att just du får ett jobb direkt efter din utbildning kan jag inte lova. Är du beredd att flytta till en annan ort, där jobbet finns för dig - eller om du är beredd att ta korta vikariat, deltidsanställning och andra "tillfälliga" anställningar (kanske t o m som Springvikarie) så underlättar det att "få in foten" på arbetsmarknaden. Du kan också ha tur och få fastanställning direkt (kanske t o m utan provanställning i början...). Det beror alldeles på och många faktorer spelar roll: är man flexibel och kan tänka sig kanske börja med lägre lön än man egentligen önskar få, kan flytta, kan jobba deltid mm., så underlättar det att få första jobbet. Sedan brukar det bli lättare att få ett annat jobb efter sitt första jobb (för att man då har skaffat sig arbetslivserfarenhet inom rätt yrke).
    Du frågar om fritidspedagog behöver undervisa eller inte. Och det tror jag beror på vilken tjänst man söker och får på skolan + om ordinarie lärare blir frånvarande t.ex på grund av sjukdom och rektor ber i så fall dig att "hoppa in" och undervisa i några dagar eller veckor (vid behov) även om det i din ordinarie tjänst ingen undervisning egentligen skulle ingå. Eleverna kan ju inte vara utan lärare under längre perioder. Det råder tyvärr lärarbrist. Att som behörig att undervisa vägra hjälpa sin skola (vägra undervisa) har jag svårt att "se framför mig". Det är inte alltid möjligt att snabbt hitta lärarvikarier och eleverna kan, som sagt, inte bli utan undervisning mer än kanske någon dag i värsta fall, så om du absolut inte kan tänka dig att undervisa, så kanske är yrket Fritidspedagog som också kan kallas för Lärare i fritidshem fel yrke för dig? Du kan kika på annonserna om lediga jobb som Fritidspedagog och du kan ringa till kontaktpersonerna i de annonser och fråga om de som söker jobbet säger på förhand att de inte kan tänka sig undervisa - om de skulle få jobbet eller inte.