Milla
    Lördagen den 29 okt 2016 är det Högskoleprovet och jag vill uppmana alla som har tips och uppmuntrande ord att höra av sig, t.ex är ni välkomna att skriva kommentarer till den här "frågan"!

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej alla som ska skriva Högskoleprovet nu på lördag och även senare, nästa gång!

    Vill "flagga för" 2 saker som är jätteviktiga:

    1. komma i tid (annars får man inte skriva HP)

    och

    2. ha med sig

    en giltig legitimation, när man kommer i tid (och till rätt adress också, så klart) ! :)

    Och Lycka till från alla oss här på Fråga SYV!

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej du, som ska skriva Högskoleprovet!

    Jag vill bidra med mina tips:

    I. Provåk till adressen, där du ska skriva hp. Tänk på att buss (spårvagn, tåg, båt mm... :) tidtabellstider på vardagar och under helger behöver inte vara desamma, dvs den bussen som går på vardag, kanske inte alls går på en lördag när du ska åka till högskoleprovet.

    II. Planera så att du ska vara på plats minst 30 min innan provet börjar /så att du ändå kommer i tid, även om ngt. händer på vägen, typ... bussen blir försenad/.

    III. Giltig legitimation är jätteviktigt att ha med sig.

    IV. Även äta-dricka under dagen är viktigt att tänka på. Det är inte säkert det finns ngt. att köpa där på plats. Bra att ha med sig /dricka, chokladkaka, frukt mm./ Högskoleprovsdagen kan bli rätt så låååååång. Och du måste orka tänka och för det måste man äta & dricka också!

    V. Det kan också vara bra att få in "sömnrutinen" också, dvs lägga sig tidigt och gå upp tidigt - gå upp ungefär samma tid som du är tvungen att gå upp på lördag, på provdagen, alltså! Och börja med den "sömnrutinen" några dagar innan högskoleprovsdagen. Minst 6 timmars sammanhängande sovtid rekommenderas. Men det är minimum, 6 timmar. Ofta behöver man längre tid för att hinna vila ut sig. De flesta av oss behöver sova minst 7 timmar/dygnet och många även behöver sova 8 timmar eller ännu längre tid. Det är individuellt. Men det som inte är bra - om man är van att gå upp sent, och på provdagen är tvungen att gå upp tidigt, blir det "chock" för kroppen och man kanske av den anledningen inte presterar på topp. :)

    Ha det bäst och hör av dig sen här på Fråga SYV, berätta hur det gick på HP. ;) Även om man inte har någon fråga, utan Tips, förslag eller ngt. intressant att berätta - är man välkommen att ställa "en fråga" till oss!

    Mikael SYV