Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om ditt mål är att försöka få jobb som Naturvårdare - kika gärna på annonser om lediga jobb (som är ganska få, tyvärr). Just nu kan jag hitta endast två jobbannonser (men det kan dyka upp fler, så klart, vilken dag som helst, eller inte på lång tid framöver, alls...); de två annonser om lediga jobb är som Landskapsvårdare och en som Naturvårdare/Skogsbrukare, som är tidsbegränsad, Säsongsanställning 3-6 månader. Kraven som ställs på den som söker jobbet som Naturvårdare/Skogsbrukare inkluderar: Körkort med behörighet B är ett krav, andra behörigheter meriterande; dokumenterad behörighet och vana att hantera röjsåg och motorsåg; Relevant utbildning eller dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter; Specialintresse inom viltvård, ornitologi, arkeologi eller entomologi är meriterande.
    Så, oavsett vilken akademisk utbildning man har, om man inte har körkort och inte har behörighet att hantera röjsåg och motorsåg, så får man inte det jobbet som finns utannonserad just nu (trots att det är en kort anställning på 3-6 månader, endast).
    "Naturvård" är ett mycket brett kunskapsområde som inkluderar att ta hand om olika miljöer som vatten, strandnära områden, våtmarker, skog, bergsområden, olika växter och djur inkl.fåglar och man kan omöjligen bli expert på alla de områden + även kunna hantera röjsåg och motorsåg, och med tanke på att lediga jobben som naturvårdare brukar vara mycket få och svåra att få, så är mitt råd att du försöker hitta en utbildning vars innehåll verkligen intresserar dig (så att du kan tänka dig läsa ännu mycket mer inom samma område senare, på högre nivå eller ta andra jobb inom det område än just jobbet som Naturvårdare).
    De akademiska (högskole-universitetsutbildningar) som har ngt med "naturvård" att göra brukar kräva för särskild behörighet godkänt betyg i gymnasial kurs Biologi 2 + även andra kurser för särskild behörighet kan också ingå i kraven. Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte heller ta in obehöriga, så bli behörig måste man göra, annars har man ingen chans att komma in (även om man t.ex skulle ha högsta resultat på högskoleprovet).
    Du får också gärna kika på utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom folkhögskola och yrkeshögskola. Se, nedan, några exemple på utbildningar inom yrkeshögskola (snabblänkarna, nedan):
    yhguiden.se/utbildning/hvilan-utbildning/praktisk-skogs-och-naturvårdare
    yhguiden.se/utbildning/hvilan-utbildning/arborist
    yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare
    yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/stadsodlare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-alfta-ljusdal/skogsbrukstekniker
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/skogsplanerare
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer
    yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide

    yhguiden.se/utbildning/dacapo-mariestad/hallbara-vatmarker-stad-landsbygd
    yhguiden.se/utbildning/dacapo-mariestad/att-tillvarata-tradens-nytta-i-staden
    yhguiden.se/utbildning/dacapo-mariestad/att-bevara-och-aterskapa-natur

    Studie- och yrkesvägledare