Nahom

    Hej jag går på samhällsvetenskapsprogrammet och planerar att söka till universitetet. Jag behöver hjälp med vilka utbildningar som finns då ansökan för höstterminen öppnar idag. En viktig faktor att beakta är att jag är en social person som gillar att träffa nya människor. Jag planerar även att ta matte 3b på komvux. Skulle uppskatas om nån svarar, mvh Nahom

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är mycket bra att du planerar på att söka till universitetet och tar hänsyn till dina intressen och framtidsmål. Här är några utbildningsområden och program som du kanske kan överväga med tanke på din sociala personlighet och intresse för att träffa nya människor:

    1. **Psykologi**:
    Psykologprogrammet är ett populärt program som innebär studiet av mänskligt beteende och mentala processer. Det är en socialt inriktad disciplin där du får lära dig om interaktionen mellan människor och hur man kan förstå och hantera olika sociala situationer.

    2. **Sociologi**:
    Kandidatprogrammet med huvudämne sociologi är ett samhällsvetenskapligt program som fokuserar på studier av samhället, sociala strukturer och interaktion mellan människor. Du kommer att få möjlighet att analysera och förstå samhällsfrågor och bidra till samhällsförändringar.

    3. **Pedagogik**:
    Om du är intresserad av utbildningsväsendet och lärande kan läsa pedagogik vara ett passande val. Här kan du studera hur människor lär sig, utvecklas och samspelar i olika utbildningsmiljöer.

    4. **Socialt arbete**:
    En utbildning inom socialt arbete ger dig möjlighet att arbeta med att stödja och hjälpa människor i olika livssituationer. Det är en socialt engagerande och meningsfull yrkesväg där du får möjlighet att göra skillnad för andra.

    5. **Kommunikation och medieproduktion**:
    Om du är intresserad av kommunikation, medier och att arbeta med olika typer av budskap och berättelser kan detta vara ett passande område. Här får du utveckla din förmåga att kommunicera effektivt och skapa meningsfulla kontakter med människor.

    Kom ihåg att det finns många olika program och inriktningar att välja mellan, så det är viktigt att noggrant undersöka dina intressen och mål för att hitta det som passar dig bäst. Kika på olika yrken på www.framtid.se (där finns över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar).
    Prata med SYV-en på din skola, där du läser nu; ni kan ha "utforskande vägledningssamtal" men snabba på att boka tid med SYV-en (anmälninsperiod på www.antagning.se varar endast till 15 april 2024); men det finns utbildningar - på eftergymnasial nivå - även i andra skolformer, som t.ex yrkeshögskola: se www.yhguiden.se
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är mycket bra att du planerar på att söka till universitetet och tar hänsyn till dina intressen och framtidsmål. Här är några utbildningsområden och program som du kanske kan överväga med tanke på din sociala personlighet och intresse för att träffa nya människor:

    1. **Psykologi**:
    Psykologprogrammet är ett populärt program som innebär studiet av mänskligt beteende och mentala processer. Det är en socialt inriktad disciplin där du får lära dig om interaktionen mellan människor och hur man kan förstå och hantera olika sociala situationer.
    Inom ämnesområde psykologi finns många olika utbildningar t.ex kan man utbilda sig till Psykologisk coach. Du kan också välja läsa en enskild, fristående, kurs i psykologi, ej ett program (mest för att prova-på hur studierna inom det kunskapsområde skulle passa dig).

    2. **Sociologi**:
    Kandidatprogrammet med huvudämne sociologi är ett samhällsvetenskapligt program som fokuserar på studier av samhället, sociala strukturer och interaktion mellan människor. Du kommer att få möjlighet att analysera och förstå samhällsfrågor och bidra till samhällsförändringar.

    3. **Pedagogik**:
    Om du är intresserad av utbildningsväsendet och lärande kan läsa pedagogik vara ett passande val. Här kan du studera hur människor lär sig, utvecklas och samspelar i olika utbildningsmiljöer.

    4. **Socialt arbete**:
    En utbildning inom socialt arbete ger dig möjlighet att arbeta med att stödja och hjälpa människor i olika livssituationer. Det är en socialt engagerande och meningsfull yrkesväg där du får möjlighet att göra skillnad för andra.

    5. **Kommunikation och medieproduktion**:
    Om du är intresserad av kommunikation, medier och att arbeta med olika typer av budskap och berättelser kan detta vara ett passande område. Här får du utveckla din förmåga att kommunicera effektivt och skapa meningsfulla kontakter med människor.

    Kom ihåg att det finns många olika program och inriktningar att välja mellan, så det är viktigt att noggrant undersöka dina intressen och mål för att hitta det som passar dig bäst. Kika på olika yrken på www.framtid.se (där finns över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar).
    Prata med SYV-en på din skola, där du läser nu; ni kan ha "utforskande vägledningssamtal" men snabba på att boka tid med SYV-en (anmälninsperiod på www.antagning.se varar endast till 15 april 2024); men det finns utbildningar - på eftergymnasial nivå - även i andra skolformer, som t.ex yrkeshögskola: se www.yhguiden.se
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare