lowe

    Hej! Har väldigt länge velat bli paleontolog då jag är intresserat i dinosaurier och allt annat som levde förr i tiden. Vad är det för utbildningar som behövs för att bli det? Försöker hitta men har svårt att orientera mig och förstå vilken ordning dom olika utbildningarna kommer i... Har bara gymnasieutbilding men har läst matte 2b och naturkunskap 2b

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Paleontolog inkl.vilken utbildning som krävs, berättar vi på Framtid.se/yrke/paleontolog
    Rekommenderad utbildning är kandidatprogrammet i geologi och sedan påbyggnadsutbildning, helst masterprogram i geologi eller ett annat masterprogram som innehåller studier i paleontologi. Behörighet som kandidatprogrammet i geologi brukar kräva är: Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 1, Fysik 1a (eller fysik 1b1+1b2), Kemi 1 och Matematik 4.
    Du behöver läsa matematik 3b eller 3c och sedan matematik 4. Du behöver också läsa kurserna biologi 1, fysik1a och kemi 1.
    Du har betyget i naturkunskap 2, en kurs som innehåller delar av kurserna biologi 1, fysik1a och kemi 1 men inte hela kurserna, så du behöver läsa hela de kurserna. Se exempel på kandidatprogrammet i geologi: Naturvetenskapligt kandidatprogram, Geologi (vid Lunds universitet).

    Studie- och yrkesvägledare