Oliver
    Hejsan!
    Jag ska börja i 2:an till hösten och jag går i ekonomiprogrammet. Men jag vill så gärna bli en civilekonom och jobba med managment consulting i framtiden, men vart i Sverige kan man plugga till civilekonom? Kan man plugga till civilekonom på handelshögskolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hans!

    utbildning som leder till att man blir Civilekonom>> finns idag på följande lärosäten (högskolor/universitet):

    Civilekonomprogrammet (som du kan se ovan) finns i flera olika "varianter" och utbildningar heter lite olika - men alla dem är på 4 år, heltid och omfattar 240 högskolepoäng.

    ang. "Handelshögskolan" så är jag osäker på vad du menar - menar du HHS, Handelshögskolan i Stockholm eller menar du "avdelning"/institution på någon annan högskola/universitet som också ofta brukar kallas för t.ex "Handelshögskola vid Göteborgs universitet".

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Hej igen, HHS>> erbjuder två olika Kandidatprogram i Sverige (plus ett program i Riga, Lettland). På kandidatprogrammet läser man i 3 år på heltid. Civilekonomprogrammet är på 4 år, heltid. Men HHS erbjuder Mastrerprogram, påbyggnad efter Kandidat. Det ser ut som att HHS erbjuder i dagens läge fem olika masterprogram>> På masterprogrammet läser man i 2 år på heltid. Om man går Kandidat + Master, har man läst i 5 år på heltid, vilket är ett år mer än man läser till Civilekonom på en annan högskola/universitet.

    Du kan kontakta HHS och fråga om man kan ta ut Civilekonomexamen om man läser hos dem. Och så kan du passa på och ställa alla andra frågor som du ev har om studier på HHS. De som bäst kan svara om utbildningar på HHS är personal som jobbar på HHS, för att de är ju där "på plats" och vet allt om sina egna utbildningar mycket bättre än någon som inte "sitter" på just HHS. :) Lycka till med din studieplanering! ;)

    • : Jag menade Handelshögskolan i Stockholm
    • Julia : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)