natalie

    Hej! skulle ni kunna rabbla upp några utbildningar som inte har matte i kursplanen

    • Milla : inom vilken skolform eller på vilken nivå kan du läsa? Är det eftergymnasiala utbildningar du vill få tips på?
    • natalie : Hej!
    • natalie : jag vill ha tips universitetetsutbildningar. Jag är främst intresserad inom samhällämnen, gillar även ekonomi (-matte delarna). Jag förstår att de mesta förmodligen kräver lite matte och småräkningar. Men i själva yrket är det inte nått som används hela tiden. Har alla behörigheter inom samhällskunskaps linjen.
    • Milla : Ekonomiutbildningar i Sverige (på högskolor och universitet) kräver godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c). Obehöriga kan ej antas till universitetsutbildningar. Inom ekonomi är det också mycket matte och beräkningar... så det går inte få Ekonomi (minus matte..). utbud av universitetsutbildningar med start HT24 kommer fastställas till 15 mars 2024 och kommer kunna ses på antagning.se där man också gör ansökan. Du kan dock redan nu kika på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu där många (men inte alla) utbildningar som kommer starta hösten 2024 syns redan...
    • Milla : Tips! boka tid hos central studievägledning på den universitetet där du vill läsa - personligen eller kanske digitalt (Teams? telefon-face/time?) för att få tips om vilka utbildningar som inte innehåller matte som kommer finnas från HT24 på just Det Universitetet. Du kanske är beredd att flytta... boka då tid även på den orten dit du vill/kan flytta (samma sak där - hos central studievägledning på det lärosäte: högskola-universitet). De känner till sina egna utbildningar bra och kan då sortera bort de som inte alls innehåller matte... får vi i alla fall hoppas!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    svårt att svara när jag inte vet din utbildningsbakgrund. Har du gått ut gymnasiet? Har du intresse för en speciell bransch/kunskapsområde? I "gymnasiekompetens" ingår att ha godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 1a (som minimikravet). Sedan, efter gymnasiet finns det jättemånga (tusentals) utbildningar inom olika skolformer som inte innehåller matte i sina kursplaner.
    Du får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se där finns över 2.ooo yrken presenterade. Jag kan dock inte lova att man aldrig behöver göra vissa beräkningar när man studerar eller utövar sitt yrke - om vi tar BAGARE/KONDITOR som exempel. Varken sig utbildning eller jobbet handlar om matematik, men man kan behöva beräkna hur mycket av råvaror som går åt om man t.ex ska tredubbla det receptet som man "går efter".
    När du hittat ett eller flera yrken som du blir intresserad av, se vad som står i avsnittet/stycket UTBILDNING i yrkespresentationen. Du kan också ställa frågor om utbildning till ett visst yrke här i forumet.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare