Frida
    Fyller i min ansökan till komvux och blir förvirrad över frågan om utbildningssyfte. Alternativen är följande: "enligt upprättad studieplan", "behörighetskomplettering" och "pågående yrkesverksamhet eller planerat yrkesval".

    Vad innebär dessa tre alternativ? Vad bör jag välja, som ska läsa in matte 3b (ej läst förut)? Jag tänker mig att det hör hemma i behörighetskomplettering (jag vill kunna söka ett visst program), men vad betyder alternativ ett?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Alternativet "enligt upprättad studieplan" betyder att man har gjort Studieplanering tillsammans med SYV på komvux, t.ex göra man en sådan planering när man läser mot Examensbevis - man skriver upp vilka kurser som godkända betyg redan finns, vilka kurser som man måste läsa till för att de är obligatoriska för examensbevis + ett antal kurser för "volum", dvs för att uppnå antal poäng som ger rätt att få ut Examensbevis. Studieplanering sparas sedan av SYV och den sökande/studerande får sin kopia - så att alla vet vad man ska läsa och varför.

    Om du inte har gjort planering med SYV på komvux och har din kopia av den, s är det Behörighetskomplettering i så fall som du bör "kryssa för". Du behöver du godkänt betyg i Matte 3 för att bli behörig till vidare studier. Samma alternativ kan också hela "behörighet till högre studier". Om det finns plats för Övrigt: .... skriv då att du ej är behörig till den eftergymnasiala utbildningen som du vill söka till (men "behörighetskomplettering" säger ju det redan, kan man tycka), men under "övrigt" kan du skriva - om du vill - exakt vilken/vilka utbildningar du vill bli behörig till. Där kan du också skriva in att du inte hade möjlighet att läsa matte 3 på gymnasiet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare