Daniell

    Hej! Jag har som yrkesmål att arbeta med och utveckla det som idag kallas för en artificiell generell intelligens (AGI) och undrar vad som skulle vara de absolut bästa utbildningarna man skulle behöva studera för att ta sig dit. Vill nämligen vara bland de mest framträdande forskarna inom området för detta mål. Tack på förhand!

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    det finns ett masterprogram i AI på Umeå universitet som ger en väldigt bra grund för att forska i AI. Ett kandidatprogram i datavetenskap ger behörighet till masterprogrammet, exempelvis det här programmet som finns i Umeå:https://www.umu.se/utbildning/program/kandidatprogrammet-i-datavetenskap/

    Hej igen!
    För att arbetat med AI rekommenderar flera sakkunniga att läsa  till civilingenjör inom Datateknik.

    Du kan se exempel på en relevant utbildning på https://www.lth.se/utbildning/datateknik300/
    Yrkespresentation kan du se på framtid.se/yrke/civilingenjor-i-datateknik

    Hej igen!
    Svar från enhetschefen för datateknik vid Örebro universitet säger att han känner inte till någon specifik utbildning för AGI. Däremot hälsar han att en bra utbildning i datavetenskap/datateknik (t.ex. en ingenjörsutbildning) där många kurser i AI ingår (det gör de troligtvis i de flesta datautbildningar idag) och eventuellt även kognitionsvetenskap ger en bra grundutbildning för vidare studier inom AGI.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att satsa på en karriär inom utveckling av artificiell generell intelligens (AGI) är både ambitiöst och mycket spännande. För att förbereda dig för en framstående position inom detta område, bör du överväga en kombination av utbildningar och erfarenheter. Här är några nyckelområden för dig att fokusera på:

    1. **Datavetenskap och Maskininlärning**: En stark grund i datavetenskap är avgörande, särskilt inom sådana områden som algoritmer, datamodeller och mjukvaruutveckling. Maskininlärning är också kritiskt, eftersom det är en grundpelare i AI-forskningen.

    2. **Matematik och Statistik**: Djupa och omfattande kunskaper inom matematik, särskilt områden som linjär algebra, sannolikhetsteori och statistik, är mycket viktiga för att förstå och utveckla algoritmer för maskininlärning.

    3. **Kognitiv Vetenskap och Neurovetenskap**: För att förstå mänsklig intelligens och hur den kan replikeras eller modelleras i AGI, kan studier i kognitiv vetenskap och neurovetenskap vara värdefulla.

    4. **Filosofi och Etik**: AGI väcker många filosofiska och etiska frågor. En bakgrund inom dessa kunskapsområden kan hjälpa dig att navigera i de komplexa frågorna som omger AGI.

    5. **Robotik och Fysik**: Kunskap inom robotik kan vara relevant, särskilt om du är intresserad av hur AGI kan interagera med den fysiska världen. Fysik kan också ge värdefulla insikter i modellering och systemdynamik.

    6. **Interdisciplinära Studier**: AGI är ett område som berör många discipliner. Kurser som kombinerar teknik, humaniora och samhällsvetenskap kan vara särskilt givande.

    Slutligen, eftersom AGI är ett snabbt växande och föränderligt område, är det viktigt att ständigt hålla sig uppdaterad med den senaste forskningen och teknologiska framstegen.
    Lycka till med dina studier och din framtida karriär inom AGI!

    Studie- och yrkesvägledare