Liliana
    Hej,
    Jag har erfarenhet och kunskaper som socialarbetare och vill veta hur kan jag använda mina kompetenser i Sverige.

    Även om jag har fått min utbildning bedömd av högskolerådet och den räknas som socionomutbildning har jag försökt hitta jobb eller praktik men misslyckades. Jag har också försköt studera dessa svenska lagar och refler men det finns inte kompletteringsutbildning för utländska socionomer.

    Hur kan jag gå vidare? Ska jag plugga om till socionom? Omskola mig? jag har en genuin interesse att arbeta med människor men vill inte göra studietiden onödigt lång. Funderar att plugga till undersköterska...

    Mycket tacksam för alla svar jag kan få då jag just nu känner mig väldigt förvirrad och hopplöst...

    Med vänliga hälsningar
    Liliana

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Liliana!
    Angående få jobb så är det varje enskild arbetsgivare som har rätt att anställa vem hen anser vara mest passande och kompetens - av alla sökande till varje tjänst. Här kan man inte göra så mycket åt.

    Däremot PRAKTIK borde Arbetsförmedlingen http://www.arbetsformedlingen.se kunna hjälpa dig med. Genom praktik skulle du kunna visa upp dig på en arbetsplats och sedan kunna få jobb.

    Angående gå någon utbildning i Sverige. Känner du till Yrkeshögskola? Det är en bra utbildningsform, eftergymnasiala utbildningar som är kortare än högskoleutbildningar och leder oftast direkt till jobb. 85-90% av de studerande på yrkeshögskola får jobb direkt efter sin utbildning. Det är högre % än efter högskola och alla andra utbildningar.

    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och här får du några exempel:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/consensum-yrkeshogskola/stoedpedagog-inom-lss-verksamhet

    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-cul/behandlingspedagog

    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-cul/integrationspedagog1

    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-produktion-foer-pedagogisk-verksamhet

    Jag vet inte var i landet du bor, så se själv vilka orter du kan söka till. Det finns också YH på distans: http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.studyform%5B%5D=distance&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.range%5B%5D=2017-01-01%3A2017-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0

    Återkom efter att du har tittat på info på länkarna som jag skickar nu.
    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Tack för alla svar jag fick av er!
    • : Jag har redan varit i kontakt med Arbetsförmedlingen och de säger att man måste ordna praktik på egen hand och det är svårt utan kontakter. Jag har funderat på att söka till "Behandlingspedagog" förhoppningsvis startar utbildningen i oktober i Stockholm, där jag bor. Jag har som sagt validerat mina universitetsstudier (210 högskolapoäng) , däremot aldrig mina gymnasiebetyg, är detta viktigt och nödvändigt att ha dessa med tanke på att jag redan fått betydligt mer avancerade studier validerade?
    • Anna : Det beror på... Om du t.ex. söker till en högskoleutbildning, som exempel kan vi ta Studie- och yrkesvägledare (min utbildning :) - det är klart att du har BEHÖRIGHET men för att KONKURRERA om en plats på utbildningen, är det GYMNASIALA BETYG som man räknar på. Men här kan du kanske gå via Högskoleprovet i stället. Har du gjort högskoleprovet? Jag skriver nu också ett svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Bra att du har varit i kontakt med Arbetsförmedlingen, men är du inskriven som arbetssökande i deras register?
    Om du blir inskriven i minst 18 månader, blir du Långtidsarbetslös och kommer att PRIORITERAS på ett helt annat sätt - då kommer AF att hjälpa dig att hitta praktikplats, t.ex.

    Fundera på om du vill göra Högskoleprovet. http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    Förutom att konkurrera om plats på högskola, kan man även uppge i sin CV (Meritförteckning) vad du får för resultat på HP (om det är ett högt/bra resultat du får) - Högskoleprovet känner alla arbetsgivare till och har man högt på HP, så är det ett stort PLUS när du söker jobb eller praktikplats.

    Angående utbildning till Behandlingspedagog, se om du kan söka http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-cul/behandlingspedagog
    eller http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    eller http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-produktion-foer-pedagogisk-verksamhet

    Bästa hälsningar, lycka till och vi på Fråga SYV lovar att återkomma om vi kommer på något nytt förslag eller tips för dig!
    ANNA

    • : Hej, Tack för svaret, jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen mer eller mindre sedan 2013, men under denna tid har jag ju studerat en del under tiden, t.ex. SFI och SAS samt engelska. Jag vet inte om denna tid som inskriven på arbetsförmedlingen räknas som dessa 18 månader som arbetslös? Det de däremot har sagt hela tiden är att jag måste hitta praktiken på egen hand.
    • Anna : All inskrivningstid på AF räknas men den räknas på olika sätt. Som "aktiv arbetslös" är man bara under de perioder när man inte studerar och inte går på praktik, utan just söker jobb på heltid. AF har jättemycket att göra och det finns inte resurser för att hjälpa alla arbetslösa så mycket som det skulle behövas. Det är bara att beklaga. Mycket tråkigt är det. Men har du försökt att hitta praktik på egen hand? Var vill du gå på praktik? Jag förstår att det är svårt och vi på Fråga SYV har inte tillgång till några praktikplatser över huvudet taget. Vi är informationstjänst. Vi kan bara ge information, tips och råd och vi ska försöka ge dig rätt information och bra tips och råd, som förhoppningsvis blir till hjälp för dig.
    • : Okej, jag ska iallafall definitivt söka praktik inom socialtjänsten i alla kommuner jag kommer på samt hos Försäkringskassan. Jag vill tacka er alla på SYV för all hjälp jag fått, nu är många av mina frågetecken lösta, nu återstår bara hårt arbete! Tack ännu en gång för hjälpen!
    • Mikael : Tack Liliana för dina snälla ord! Vi på Fråga SYV är glada om vi kan hjälpa till! Vi önskar dig det bästa! Hör av dig längre fram och berätta hur det går för dig!
    Läs alla kommentarer